Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 2.5 die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

Error 500 in frontend + backend Joomla 2.5.6

Error 500 in frontend + backend Joomla 2.5.6

05 nov 2012 21:29
#1
Hallo iedereen,

Ik ben ten einde raad. Mijn site draait nu 2 maanden. Na +/- 2 weken was de gehele site, front- en backend, totaal onbereikbaar en kreeg ik Error 500 Internal Server Error.

The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.

Please contact the server administrator, support@one.com and inform them of the time the error occurred, and anything you might have done that may have caused the error.

More information about this error may be available in the server error log.


Uit dit bericht kan je dus afleiden dat mijn host one.com is. Omdat er ook verwezen werd naar one.com had ik de helpdesk gecontacteerd. Ik kreeg redelijk snel reactie en men stelde de ene na de andere "oplossing" voor. Meestal aanpassingen in configuration.php maar ook het .htaccess bestand.

Na meer dan een week kwam er uiteindelijk beweging in maar verschillende pagina's bleken toch niet bereikbaar. En soms had ik terug de error 500. Uiteindelijk had ik de volledige online site verwijderd en vervangen door een kopie vanop mijn pc. het uploaden via ftp duurde natuurlijk vrij lang, gelukkig 's nachts laten lopen, maar 's morgens bleek alles terug te werken. Ik weet dus niet echt wat de oorzaak was maar volgens de helpdesk van one.com zou het kunnen liggen aan een Joomla extensie...

Dan ging het +/- 4 weken goed tot ik vorige week weer een 500 error had. Toen heb ik enkel de configuration.php vervangen door de oudere kopie en onmiddellijk werkte de site weer.

Vandaag was ik enkele artikels aan het maken en aanpassen en plots, toen ik vanuit de backend naar de frontend ging om het resultaat te bekijken weer 500 Internal Server Error. In eerste instantie werkte de backend blijkbaar nog maar nog geen minuut later was deze ook niet meer bereikbaar.

Ik dacht dus dat het weer snel zou opgelost zou zijn door het config bestand te vervangen maar noppes, niks, nada! Front- en backend nog steeds niet bereikbaar!

Wat zou de oorzaak kunnen zijn, en vooral: hoe kan ik de site zo snel mogelijk weer online krijgen?

Alvast dank voor jullie snelle feedback!
  • Pedro
  • Pedro's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 58

Error 500 in frontend + backend Joomla 2.5.6

05 nov 2012 21:37 - 05 nov 2012 21:42
#2
Hallo,

Mijn eerste reactie is als ik dit zo lees dat je gehackt bent ook omdat je joomla 2.5.6 gebruikt we werken al weer een poosje met versie 2.5.7 ( 2.5.6 was onveilig! )
Een error 500 is trouwens een server fout en geen joomla fout dit ter aanvulling.
Groeten, Jelle
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum.
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Laatst bewerkt 05 nov 2012 21:42 door Jelle.
  • Jelle
  • Jelle's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
  • Berichten: 13585

Error 500 in frontend + backend Joomla 2.5.6

05 nov 2012 21:43
#3
Ja.... voor dit antwoord was ik al bang. :(
Ik weet dat ik inderdaad eens dringend naar 2.5.7 moet upgraden maar enerzijds angst voor problemen na upgrade (waarschijnlijk onterecht) en onvoldoende tijd (lees: uitstellen) om een backup te maken voor het upgraden.

Dus nu is de vraag: wat heeft die hacker dan eventueel gedaan en hoe ik kan ik het fixen?
  • Pedro
  • Pedro's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 58

Error 500 in frontend + backend Joomla 2.5.6

05 nov 2012 21:51 - 05 nov 2012 22:03
#4
Wat je eerst even kan doen voor dat we in paniek raken is even te kijken naar de rechten van je files.

Een 'Error 500' wordt door de webserver gegeven als er een configuratiefout op de pagina zit. Vaak heeft deze fout 2 oorzaken:
De bestanden op jouw website zijn schrijfbaar:
Het is niet nodig om alle bestanden op je website schrijfbaar te hebben (chmod 777). Omdat dit een veiligheidsrisico is, kan de webserver in dit geval een 'Error 500' geven.( sommige hosten doen dat )

Er zit een fout in het .htaccess bestand:
In het .htaccess bestand dat je hebt zit een fout, of een optie die door de webserver niet wordt toegestaan.
Probeer eens je SEO/SEF uit te zetten in je configuration.php ( alles op 0 zetten )
Code:
public $sef = '1'; public $sef_rewrite = '1'; public $sef_suffix = '0';

Kijk eens of je de mappen op 755 hebt en de files op 644.
Helpt dit niet dan komt denk ik het volgende riedeltje van pas.

Ga als volgt te werk:

1. Zorg ervoor dat je PC helemaal schoon is, deze is namelijk in veel gevallen de bron van de besmetting.
2. Zet een schone backup terug als je die nog hebt. Zo niet vervang alle geïnfecteerde bestanden. Kun je zien aan datum en tijdstip wijziging.
3. Upgrade Joomla en alle extensies naar de laatste versie.
4. Controleer de map (755) en bestand (644) rechten.
5. Wijzig alle wachtwoorden (Joomla/FTP/mySQL)
6. Maak een nieuwe backup
Groeten, Jelle
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum.
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Laatst bewerkt 05 nov 2012 22:03 door Jelle.
  • Jelle
  • Jelle's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
  • Berichten: 13585

Error 500 in frontend + backend Joomla 2.5.6

05 nov 2012 21:52
#5

Jelle.D schreef : Een error 500 is trouwens een server fout en geen joomla fout dit ter aanvulling.


Dat is inderdaad wat het bericht zegt. En daarom dacht ik de 1ste keer dat de oorzaak bij one.com lag.

Maar dit is wat iemand van de helpdesk schreef tijdens een chatsessie in september:

Het kan zijn dat een Joomla plugin die toegang heeft tot deze file dit veroorzaakt heeft

  • Pedro
  • Pedro's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 58

Error 500 in frontend + backend Joomla 2.5.6

05 nov 2012 21:54
#6
Zie mijn bericht #4 ( gelijk gepost :) )
Groeten, Jelle
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum.
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Jelle
  • Jelle's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
  • Berichten: 13585

Error 500 in frontend + backend Joomla 2.5.6

05 nov 2012 22:24
#7
N.a.v. de 1ste versie van je bericht #4

Er zit een fout in het .htaccess bestand:
In het .htaccess bestand dat je hebt zit een fout, of een optie die door onze webserver niet wordt toegestaan.
Kijk eerst eens of je de mappen op 755 hebt en de files op 644.

had ik de .htaccess gecheckt en niet gevonden wat je bedoelde.
En aangezien het de 1ste keer was opgelost door alles te verwijderen en een kopie terug te plaatsen, ben ik alvast begonnen met alles te deleten.
Dus momenteel is de oorspronkelijke, en vermoedelijk corrupte, configuration.php reeds weg dus dit kan ik niet meer checken...
Ik zal nadat de kopie geplaatst is in ieder geval asap upgraden naar 2.5.7 en alle paswoorden aanpassen.
Alvast bedankt voor de info en ik zal laten weten wat het resultaat is!
  • Pedro
  • Pedro's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 58

Error 500 in frontend + backend Joomla 2.5.6

06 nov 2012 21:39 - 06 nov 2012 21:42
#8
Ik heb ondertussen de volledige site verwijderd van de server en een kopie geplaatst. Resultaat was dat de site terug werkt(e).

Ik heb getracht te upgraden naar Joomla 2.5.7 via de button in het Controlepaneel. Ik kreeg echter een error. Ik weet al niet meer dewelke.

Vervolgens heb ik de zip file gedownload via de link die vermeld was en geïnstalleerd via Extensiebeheer. Ik kreeg echter weer een error! Deze heb ik wel gecopieerd:

• JInstaller: :Installeren: Fout SQL DB functie is mislukt met het volgende foutnummer 1061
Duplicate key name 'idx_image' SQL=ALTER TABLE `j17_languages` ADD UNIQUE `idx_image` (`image`);
SQL =
ALTER TABLE `#__languages` ADD UNIQUE `idx_image` (`image`);
• Bestanden bijwerken: SQL fout bestand DB functie is mislukt met het volgende foutnummer 1061
Duplicate key name 'idx_image' SQL=ALTER TABLE `j17_languages` ADD UNIQUE `idx_image` (`image`);
SQL =
ALTER TABLE `#__languages` ADD UNIQUE `idx_image` (`image`);


Maar volgens Systeeminformatie is het blijkbaar wel versie 2.5.7.

Joomla! 2.5.7 Stable [ Ember ] 13-September-2012 14:00 GMT


Dus dat blijkt in orde te zijn maar ondertussen (reeds voor de upgrade) ondervind ik problemen met XCache... al heb ik geen idee wat dat is! Ik krijg volgende popup:

Voor server www.xxx.xx op XCache Administration zijn een gebruikersnaam en wachtwoord vereist.

Waarschuwing: uw gebruikersnaam en wachtwoord worden op een onveilige manier verzonden (basisverificatie zonder beveiligde verbinding.

OK Annuleren


Bij klikken op annuleren krijg ik volgend scherm:

XCache Authentication Failed
You're not authorized to access this page due to wrong username and/or password you typed.
The following check points is suggested:
• Be aware that `Username' and `Password' is case sense. Check capslock status led on your keyboard, and punch left/right Shift keys once for each
• Make sure the md5 password is generated correctly. You may use mkpassword.php
• Reload browser cache by pressing F5 and/or Ctrl+F5, or simply clear browser cache after you've updated username/password in php ini.
Check XCache wiki page for more information.


Klikken op de link mkpassword.php werkt niet. Dit verwijst naar de folder en bestand /administrator/mkpassword.php op mijn site die dus niet bestaan!

Ik heb over hetzelfde probleem gelezen op forum.joomlanl.nl/forum/63-2-5-x-install...-op-website?start=15 en forum.joomla.org/viewtopic.php?t=672876 .

Ik heb dus ook het probleem dat als ik 'XCache' in configuration.php aanpas in 'file' het daarna terug 'XCache' wordt. En het bestand php.ini kan ik nergens vinden!

Verder begrijp ik totaal niet wat in die thread op joomlanl bedoeld werd met een 'rechtenprobleem'. Tot gisteren was dit geen probleem...

Volgens mij is er iets misgelopen met het terug online plaatsen van de site. Voor zover ik begrijp dus in de configuration.php maar wat precies???

Edit: is Xcache dan iets dat ik 1st moet installeren?
Laatst bewerkt 06 nov 2012 21:42 door Pedro. Reden: extra vraag
  • Pedro
  • Pedro's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 58

Error 500 in frontend + backend Joomla 2.5.6

06 nov 2012 21:57
#9
Oké,

Probeer het volgende eens.
Run de database reparatie (extensiebeheer --> tab Database)
Kijk eens bij ontdekken (extensiebeheer --> tab Ontdekken) of er nog ongeïnstalleerde extensies zijn. En zo ja, installeer ze dan.
Of handmatig proberen om de laatste taalpakket van joomla 2.5.7 te installeren.

Het blijkt dus dat je configuration.php niet wordt overschreven naar de server met oog op die Xcache fout.
Zoals beschreven in die topic, dit omdat je steeds het weer terug ziet in de backend.
Dus dan zijn de rechten niet goed of je bent niet de eigenaar maar apache.

Je host is One.com
Of dat een vriendelijke host is voor joomla betwijfel ik.
Zoek hier maar eens in het forum op One.com en bekijk de resultaten daar wordt je niet vrolijk van.
Groeten, Jelle
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum.
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Jelle
  • Jelle's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
  • Berichten: 13585

Error 500 in frontend + backend Joomla 2.5.6

06 nov 2012 22:16 - 06 nov 2012 22:24
#10
Dank voor de info. Dit heb ik gedaan. Hieronder wat gecopieerde info:

Database - Voor reparatie

Waarschuwing: Database is niet up-to-date!

7 Databaseproblemen gevonden

Databaseschema versie (1.7.3-2011-11-10) komt niet overeen met CMS versie (2.5.7).
Tabel 'xxx_languages' heeft geen kolom 'sitename'. (Van bestand 1.7.3-2011-10-19.sql.)
Tabel 'xxx_languages' bevat geen kolom 'sitename' met type 'VARCHAR(1024)'. (Van bestand 2.5.0-2012-01-14.sql.)
Tabel 'xxx_languages' heeft geen kolom 'access'. (Van bestand 2.5.4-2012-03-19.sql.)
Tabel 'xxx_redirect_links' heeft geen kolom 'hits'. (Van bestand 2.5.5.sql.)
Tabel 'xxx_users' heeft geen kolom 'lastResetTime'. (Van bestand 2.5.5.sql.)
Tabel 'xxx_users' heeft geen kolom 'resetCount'. (Van bestand 2.5.5.sql.)

Overige informatie

Databaseschema versie (in #__schemas): 1.7.3-2011-11-10.
Update versie (in #__extensions): 2.5.7.
Database driver: mysqli.
60 database wijzigingen controleren geslaagd.
26 database wijzigingen hebben de tabelstructuur niet aangepast en zijn overgeslagen.


Database - na reparatie

Databasetabellen structuur is up-to-date.

Overige informatie

Databaseschema versie (in #__schemas): 2.5.7.
Update versie (in #__extensions): 2.5.7.
Database driver: mysqli.
66 database wijzigingen controleren geslaagd.
26 database wijzigingen hebben de tabelstructuur niet aangepast en zijn overgeslagen.


Ontdekken

Dit venster staat u toe om extensies te ontdekken die het normale installatieproces niet hebben doorlopen.
Sommige extensies zijn bijvoorbeeld te groot in bestandsgrootte om te uploaden via het web wegens beperkingen in de webhostingomgeving. Door deze mogelijkheid te gebruiken kunt u extensiebestanden uploaden naar uw webserver gebruikmakend van andere middelen zoals FTP of SFTP en deze extensiebestanden direct te plaatsen in de daarvoor bestemde map.
U kunt dan de ontdekmogelijkheid gebruiken om de zojuist geüploade extensie te vinden en te activeren in uw Joomla! installatie.
Door gebruik te maken van de ontdekbehandeling kunt u tevens meerdere extensies tegelijkertijd ontdekken en installeren.

Er zijn geen extensies ontdekt. Klik op Ontdekken om nieuwe extensies te vinden die mogelijk beschikbaar zijn voor installatie.


Updaten

2 nieuwe extensies: Community Builder 1.9 --> blijkbaar nieuw van vandaag. Ik heb momenteel CB 1.8.1.
En JCE Editor 2.2.8.4. Momenteel 2.2.7.2 en ik geloof dat upgrade vorige keer al niet gelukt was.

Maar wordt nog steeds verwezen naar XCache...

Betreffende

Dus dan zijn de rechten niet goed of je bent niet de eigenaar maar apache.


Tot nu was dit dan blijkbaar geen probleem??? Ik zit inderdaad bij one.com en zal uitkijken naar een andere host. Een suggestie?


Edit: ondertussen ook onderstaande info gevonden op help.internettoday.nl/scripts-en-softwar...ter-voor-xcache.html

Waarom krijg ik een inlogvenster voor Xcache?

Xcache is enkel beschikbaar wanneer u gebruik maakt van een Dedicated SATserver en niet op Shared Hosting.

Wanneer u op shared hosting gebruik maakt van Xcache door uw applicatie (zoals Wordpress of Joomla) foutief in te stellen dan zult u een inlogvenster te zien krijgen.

Hoe corrigeer ik de configuratie van mijn applicatie?
1. Log met een FTP programma in op uw webruimte.
2. Download het bestand 'configuration.php'.
3. Wijzig de regel 'public $cache_handler' van de waarde xcache naar `database` of `files`. Wij bevelen aan deze waarde in te stellen op `database`. Dit is namelijk beter voor de performance.


Ik heb dit geprobeerd en met beide kreeg ik errors

JLIB_CACHE_ERROR_CACHE_STORAGE_LOAD
JLIB_CACHE_ERROR_CACHE_STORAGE_LOAD
Unable to load Cache Storage: database (of files)

Laatst bewerkt 06 nov 2012 22:24 door Pedro. Reden: extra info
  • Pedro
  • Pedro's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 58

Error 500 in frontend + backend Joomla 2.5.6

06 nov 2012 22:23
#11
Weet ook niet waar die problemen weg komen.
Maar zolang dit niet in je configuration.php veranderd is op de server dan blijf je die fout houden
Onderstaande moet het zijn.

public $cache_handler = 'file';

Een andere host is een persoonlijke zaak met oog op wat jij wilt en wil betalen.
Hier kan ik helaas niet op antwoorden.
Groeten, Jelle
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum.
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Jelle
  • Jelle's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
  • Berichten: 13585

Error 500 in frontend + backend Joomla 2.5.6

06 nov 2012 22:28 - 06 nov 2012 22:29
#12

Jelle.D schreef : Weet ook niet waar die problemen weg komen.
Maar zolang dit niet in je configuration.php veranderd is op de server dan blijf je die fout houden
Onderstaande moet het zijn.
public $cache_handler = 'file';


Dit heb ik reeds zeker 10 keer veranderd maar het wordt steeds overschreven door 'xcache' vanaf het moment ik iets wil wijzigen op de site. Zolang ik niets doe wijzigt het niet.

En zo blijf ik natuurlijk in een cirkeltje lopen...

Kotsbeu ben ik het!
Laatst bewerkt 06 nov 2012 22:29 door Pedro.
  • Pedro
  • Pedro's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 58
Moderators: Juliank92PeterJelleRomke
Tijd voor maken pagina: 1.538 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie