Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 2.5 die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

Error 500 in frontend + backend Joomla 2.5.6

Error 500 in frontend + backend Joomla 2.5.6

06 nov 2012 22:41
#13
Als de rechten wel goed staan van je configuration.php

Dan vermoed ik dat je geen eigenaar bent van dat bestand. Kijk even in de filemanager van je hoster (in de hoop dat je die hebt). Waarschijnlijk is Apache eigenaar van dat bestand. Dan moet je even een owner reset doen en dan zou het moeten lukken.
En anders toch maar de host contacten en hopen dat ze je kunnen helpen.
Groeten, Jelle
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum.
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Jelle
  • Jelle's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
  • Berichten: 13589

Error 500 in frontend + backend Joomla 2.5.6

06 nov 2012 22:52
#14
De online filemanager van one.com heet ilosoft Bestandenbeheer. Er is echter nergens een kolom met rechten.

Maar in Joomla heb ik ook eXtplorer en hier staat dat wel. (gebruik ik trouwens ook omdat de .htacess file op one.com bestandenbeheer zelf niet zichtbaar is)

En ik zie dat bij zowat alle folders het volgende staat: 755 (rwxr-xr-x) maar bij configuration.php alleen staat er 644 (rw-r--r--). Dus ik vermoed dat ik dit moet aanpassen. De vraag is alleen: hoe doe ik dat?
  • Pedro
  • Pedro's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 58

Error 500 in frontend + backend Joomla 2.5.6

06 nov 2012 23:15
#15
Ondertussen heb ik ontdekt dat de rechten ook in FileZilla te zien zijn. Al zo dikwijls gebruikt zonder echt bekeken te hebben blijkbaar. Ik heb de rechten van configuration.php ook kunnen aanpassen in 755.

Ik hoopte dat het hiermee eindelijk opgelost was maar nadat ik voor de zoveelste keer 'xcache' had vervangen door 'file' werd dit weer automatisch 'xcache'.

En dus terug naar af!

Mijn site ziet er nu ook vreemd uit en bovenaan staat volgende error: (zowel gewone site als offline pagina)

Warning: xcache_get(): XCache var cache was not initialized properly. Check php log for actual reason in /customers/2/2/1/mijnsite.xx/httpd.www/libraries/joomla/cache/storage/xcache.php on line 36 Warning: xcache_get(): XCache var cache was not initialized properly. Check php log for actual reason in /customers/2/2/1/mijnsite.xx/httpd.www/libraries/joomla/cache/storage/xcache.php on line 36 Warning: xcache_set(): XCache var cache was not initialized properly. Check php log for actual reason in /customers/2/2/1/mijnsite.xx/httpd.www/libraries/joomla/cache/storage/xcache.php on line 106 Warning: xcache_get(): XCache var cache was not initialized properly. Check php log for actual reason in /customers/2/2/1/mijnsite.xx/httpd.www/libraries/joomla/cache/storage/xcache.php on line 36 Warning: xcache_set(): XCache var cache was not initialized properly. Check php log for actual reason in /customers/2/2/1/mijnsite.xx/httpd.www/libraries/joomla/cache/storage/xcache.php on line 106 Warning: xcache_set(): XCache var cache was not initialized properly. Check php log for actual reason in /customers/2/2/1/mijnsite.xx/httpd.www/libraries/joomla/cache/storage/xcache.php on line 106

  • Pedro
  • Pedro's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 58

Error 500 in frontend + backend Joomla 2.5.6

07 nov 2012 13:16 - 07 nov 2012 13:36
#16
Vervolg van gisterenavond...

De configuration.php heeft nu dus als rechten 755.
Vandaag heb ik echter gemerkt dat het blijkbaar een "heel ander" config bestand was, toch dan wat oorspronkelijk online stond vermoed ik. Zo waren er verschillen in:

public $access = '1' online stond '5'
public $secret = ... hier stond er ook een ander paswoord
public $gzip = '0' online stond '1'
public $cache_handler = 'file' online natuurlijk weer 'xcache'
public $log_path was dat van de wamp folder op mijn pc
public $tmp_path idem
public $sitename_pagetitles = '1' online was dat '0'
public $display_offline_message = '2' online was dat '1'




Door alles te wijzigen hoopte ik dat het in orde kwam en zo leek het 1st wel. Maar vanaf ik de site terug online wou zetten weer hetzelfde liedje! En public $cache_handler natuurlijk weer 'xcache'...

Volgens mij moet er toch nog ergens iets fout zitten in de configuration.php of ben ik mis?

Ik vraag me vooral af: WAT is XCache eigenlijk??? Is dit iets in Joomla, of wat er ontbreekt?

Edit Jelle.D: Ik heb de code tussen codetags geplaatst, volgende keer graag zelf doen.
Laatst bewerkt 07 nov 2012 13:36 door Jelle.
  • Pedro
  • Pedro's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 58

Error 500 in frontend + backend Joomla 2.5.6

07 nov 2012 13:42
#17
Sorry, maar ik snap er niets meer van.
Er klopt niets van, dit was dan de configuratie van een localhost ( wamp )
Zet nu eens je configuration.php terug die bij je site op de server hoort.
Nu kan ik die Xcache wel gaan uit leggen maar dat heeft geen zin als je daar file invult moet de foutmelding weg zijn.
Als jij Extplorer gebruikt verander het daar eens je configuration.php maar wel die bij de site hoort.
Groeten, Jelle
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum.
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Jelle
  • Jelle's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
  • Berichten: 13589

Error 500 in frontend + backend Joomla 2.5.6

07 nov 2012 14:19 - 07 nov 2012 14:20
#18

Jelle.D schreef : Sorry, maar ik snap er niets meer van.

Dan zijn we dus met 2... ;)

Er klopt niets van, dit was dan de configuratie van een localhost ( wamp )

Ik had inderdaad per ongeluk de configuration.php, en eigenlijk de hele site, vanuit een wamp folder gebruikt (omdat dit de recentste versie was) om terug online te plaatsen. Ik had dit eerst ook niet door.
Vorige week had ik net de gehele site gedownload naar 1 computer en in wamp folder gezet. De bedoeling was om local ook nog een aantal dingen te testen zodat er niks mis kon gaan met de live site.
Ik had de configuration.php toen reeds aangepast, maar blijkbaar ook nog niet correct want via wamp werkte het niet. Enfin deze ochtend ging er mij plots een lamp op (gisterenavond te moe denk ik) en haalde ik de configuration.php vanop een andere computer. Dit bestand en de gehele site was een backup van september.

Dit config bestand, wat toen ok was, zou nu dan toch ook moeten werken dacht ik...

De configuration.php die oorspronkelijk (2 dagen geleden) online stond heb ik toen samen met de rest van de site verwijderd (niet gedownload) omdat ik toen de error 500 had. Dit was niet verstandig denk ik...

Nu kan ik die Xcache wel gaan uit leggen maar dat heeft geen zin als je daar file invult moet de foutmelding weg zijn.
Als jij Extplorer gebruikt verander het daar eens je configuration.php maar wel die bij de site hoort.

Nu is de vraag dus welke configuration.php bij de server hoort. Normaal zou die versie van 2 maanden geleden dan toch ok moeten zijn?

Kan ik eventueel (nogmaals) alles van de server gooien en database verwijderen, een nieuwe Joomla (2.5.6 of 2.5.7?) installeren, deze overschrijven met de lokale folders en ook de oorspronkelijke database terugplaatsen? Dan is er toch een correcte configuration.php veronderstel ik...
Laatst bewerkt 07 nov 2012 14:20 door Pedro.
  • Pedro
  • Pedro's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 58

Error 500 in frontend + backend Joomla 2.5.6

07 nov 2012 14:37
#19

Kan ik eventueel (nogmaals) alles van de server gooien en database verwijderen, een nieuwe Joomla (2.5.6 of 2.5.7?) installeren, deze overschrijven met de lokale folders en ook de oorspronkelijke database terugplaatsen? Dan is er toch een correcte configuration.php veronderstel ik...

Ja dat kan. Moet je dus wel opletten dat je je configuration.php niet weer overschrijft!
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37101

Error 500 in frontend + backend Joomla 2.5.6

07 nov 2012 14:49
#20
Ok, dan ga ik dat vanavond proberen. Betekent dus weeral nachtwerk want verwijderen + uploaden neemt een hele tijd in beslag... :(
Op deze computer (werk) heb ik deze data niet, en bovendien geen ftp mogelijkheid.

Ik ga eerst wel alles proberen in een subfolder. Dat lijkt me het verstandigste...

Alvast bedankt voor de hulp. Ik moet toegeven dat ik veel minder weet dan ik aanvankelijk dacht. In geval van zulke problemen weet ik blijkbaar echt niet waarover ik spreek...
  • Pedro
  • Pedro's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 58

Error 500 in frontend + backend Joomla 2.5.6

12 nov 2012 16:49 - 12 nov 2012 16:55
#21
Na eerst een oude backup (september) vanop een andere computer in een subfolder te plaatsen, en dan na wat zoekwerk en vergelijken bleek dat in de root de mappen /cache en /cli ontbraken! :oops:

Nadat vorige week de site even was verwijderd na een error 500 probleem (vermoedelijk na hack) had ik een backup van de week ervoor vanuit een wamp-folder online gezet. Waarschijnlijk is er toen iets misgelopen met die (manuele) backup want ook in wamp ontbreken deze 2 mappen.

Nu kan ik me voorstellen dat het ontbreken van /cache de oorzaak zal geweest zijn, maar ik weet niet waarvoor /cli dient en of dit terzake doet. Cache-afhandeling blijft nu gelukkig steeds op "Bestand" staan met daaronder mogelijkheid "XCache" en in configuration.php blijft public $cache_handler = 'file'.

Na wat testen kreeg ik echter eerst nog steeds de xcache errors in beide versies. Uiteindelijk niet meer. Ik heb er geen verklaring voor behalve misschien dat het aan de browser cache ligt. Is dat mogelijk?

Ik heb in ieder geval een probleem met het off- en terug online zetten van de site. Dit wordt niet onmiddellijk correct weergegeven door de verschillende browsers (IE 8.0, IE 9.0 en Chrome 23.0). Ook al staat in configuration.php "public $offline" correct als 0 of 1.
Enkel als ik bij Algemene instellingen de Cache even van UIT naar AAN zet en opsla, en dan terug op UIT. Ik denk dat dit niet met de browser cache te maken heeft?

In ieder geval toonde dit alles voor mij nog eens het belang van goede backups aan! Daarom wilde ik nog eens backuppen met Akeeba Backup. Dat liep echter ook niet van een leien dakje: ik kreeg steeds error "Akeeba Backup throws an AJAX Error, 500 Internal Server Error or the backup does not complete." Uiteindelijk bleek het aan one.com te liggen. Na aanpassen van de instellingen in Configuratie werkte het eindelijk. Maar tergend traag en backup verspreid over 6 zip-bestanden... Dus moet ik eens dringend uitkijken voor een alternatieve provider!

Tot slot nog upgrade gedaan naar Joomla 2.5.8 en voor zover ik al heb kunnen testen schijnt dit toch te werken. Al vond ik het raar dat in de subfolder versie Joomla zelf aangaf dat er een upgrade was naar 2.5.8, maar in de root kreeg ik "U beschikt al over de nieuwste Joomla! versie, 2.5.7". En steeds error " Fout tijdens het laden van component: com_joomlaupdate, 1". Dus dan maar manuele upgrade gedaan en gelukt...

Dus jammer genoeg loopt Joomla nooit helemaal perfect. Ik had het mij veel eenvoudiger (lees: minder problemen) voorgesteld. Of was ik naïef?

Wat mij betreft mag dit gesloten worden.
Laatst bewerkt 12 nov 2012 16:55 door Pedro.
  • Pedro
  • Pedro's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 58
Moderators: Juliank92PeterJelleRomke
Tijd voor maken pagina: 1.379 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie