Skip to main content

Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 2.5 die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

opgelost configuration.php

configuration.php

25 jul 2013 22:48
Ik probeer mijn lokaal gemaakte site over te zetten naar webhosting kpn. Lukt niet ivm php5.3 of hoger wat de server van kpn niet heeft. Dus alles via ftp naar de juiste locatie verhuist. maar nu word de database niet gevonden. Nu moet ik dus het configuration.php aanpassen. Heeft iemand een voorbeeld van een bestand wat bij kpn is onder gebracht?

Of is er een veel makkelijker manier
  • Drees
  • Drees's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL

configuration.php

26 jul 2013 00:45
Hallo Drees,

Als de webhosting niet aan de minimale specificaties voldoet, dan heb je een uitdaging.
Indien je geen verbinding kunt maken met de database, dan ligt dat niet aan de PHP versie maar aan de instellingen die je gebruikt om verbinding te maken met je database.

KPN staat overigens niet bekend als en Joomla vriendelijke hoster. Het is bovendien een log groot bedrijf dat het verkopen van verbindingen en tikken als hoofdactiviteit heeft. Ik denk dat het zeker het overwegen waard is om van hoster te wisselen. Dat gaat je veel tijd en frustratie schelen.
  • Otto
  • Otto's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

configuration.php

26 jul 2013 07:26
Beste Drees,
Op dit moment zijn de minimale specificaties van een server voor Joomla! dat die moet draaien op PHP5.3 of hoger.
Dat heeft er onder andere mee te maken dat de oudere versies van PHP niet veilig meer zijn.
Verder wordt niet alleen Joomla!, maar ook de meeste extensies ontwikkelt om te werken met PHP 5.3+

Wanneer een hostingbedrijf (zoals in dit geval KPN) dat niet aanbiedt, dan voldoen ze niet aan de minimale eisen van vandaag de dag.

Er zijn vele Joomla!vriendelijke hosters te vinden.
Voor zo'n 30 euro tot 50 euro bieden de meesten een goed werkende serveromgeving die wél geschikt is voor Joomla!.

Ik adviseer je dus net als Otto om het bij een andere hoster te gaan proberen.
Er zijn hier op het forum al diverse topics langs gekomen, waarin mensen gevraagd hebben wat een goede Joomla!hoster is. Lees die topics maar eens door. (Of volg de link die linksonder op deze pagina staat).

Oja, nog als antwoord op je vraag:
Hoe heb je de site overgezet?
Handmatig de bestanden en mappen via FTP?
En de database geëxporteerd en op KPN weer geïmporteerd?
Of met behulp van Akeeba backup.

Wanneer je die laatste gebruikt wordt namelijk het bestand configuration.php automatisch goed ingevuld.
Dan hoef je dat zelf niet te doen.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam

configuration.php

26 jul 2013 08:19
Goedemorgen,

Ik heb in eerste instantie met behulp van Akeeba backup de site verhuisd. Maar daar kreeg ik de foutmelding dat er geen PHP.5. ondersteuning is. Vervolgens heb ik alle met ftp geinstaleerd. Maar dan krijg de melding dat er geen verbinding met de database is. Als ik het configuration.php opend staan daar vermeldingen van xamp. Wat moet ik wel en niet wijzigen.
Is er ook een oudere versie van Akeeba backup die werkt op joomla 2,5 en op PHP 5,2 -

Het inderdaad een grote frustratie dat kpn. Ik dacht eerst dat het aan mijn gebrek aan ervaring was. Maar door trial en error leer je een hoop.

Een belangrijke tip voor iedereen die kpn webhosting heeft. Verander in Webhosting Online Control Panel bij Hosting domeinoverzicht en dan het tabje web de Hosting. Verander niets en sla dit opnieuw op. Het url pad is nu je domeinnaam geworden. Je kan nu in httpdoc je joomla bestanden zien. Helaas werk Akeeba nog niet maar daar hoop ik hier een oplossing voor te vinden.

Mijn taal en spelfouten hebben te maken met mijn dyslexie niet met mijn intelligentie
  • Drees
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL

configuration.php

26 jul 2013 09:29 - 26 jul 2013 09:30
Zoals hierboven ook al aangegeven is het eigenlijk aan te raden om over te stappen naar een Joomla!vriendelijke hoster. Joomla 2.5 draait vanaf PHP 5.2.4, maar er zijn steeds meer extensies die PHP 5.3 gebruiken. Dus je zult waarschijnlijk je site wel werkend kunnen krijgen, maar dan loop je binnen de kortste keren weer tegen problemen aan.

Maar, als antwoord op je vraag:
Joomla bestaat uit bestanden (die je dus netjes met ftp hebt overgezet) en uit een database. Dus je zult lokaal met phpmyadmin je database moeten exporteren naar een .sql bestand.
Dan bij KPN een database aanmaken en de gegevens goed noteren.
Dan naar de phpmyadmin van KPN gaan en naar je zojuist aangemaakt database. Daar importeer je het .sql bestand.

Dan pas je de volgende regels in configuration.php aan
Code:
public $dbtype = 'mysqli'; //kan je laten staan public $host = 'localhost'; //zou in principe ook goed moeten zijn, maar kan per hoster verschillen] public $user = ''; // de gebruikersnaam van je database die je of hebt aangemaakt of heb gekregen van KPN public $password = ''; // het wachtwoord van de zojuist aangemaakte database public $db = ''; //de naam van de zojuist aangemaakte database public $dbprefix = '';// kan je laten staan omdat de prefix hetzelfde is als die van je lokale database
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team

configuration.php

26 jul 2013 21:36
Beste JOOMLA techneuten,

Wat zijn jullie toch goed. Ik schaam me een beetje voor mijn vragen, maar zonder jullie was mijn webshop avontuur een stuk minder ver gevorderd dan nu. Ik ben ondertussen overgestapt helder hosting. Moet alleen nog even code doorgeven. Op te vragen bij de KPN. Niet dus. 45 minuten telefoon en nog geen code.

Op mijn inlogscherm ziet het er ieder geval beter uit dan bij kpn. Ik ga aan de gang met het veranderen van de code die astrid mij gaf. Gewoon omdat het kan
  • Drees
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL

configuration.php

26 jul 2013 21:43
Akkoord.
Laat je nog even weten of het je is gelukt?
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam

configuration.php

26 jul 2013 21:54
Ja zeker laat ik het weten. Maar nu is de bedoeling dat ik sociaal gaat zijn met mijn gezin. OOk heel belangrijk.
  • Drees
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
Moderators: JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.693 seconden
Gemaakt door Kunena

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie