Skip to main content

Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 2.5 die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

opgelost Database is niet up to data na update 2.5.6 --> 2.5.19

Database is niet up to data na update 2.5.6 --> 2.5.19

26 mrt 2014 11:16
Beste medeleden,

Sinds kort ben ik bezig met een Joomla site van iemand te updaten. De site was eerder al door een bedrijf gemaakt, maar was ondertussen gehacked en daarna een tijd offline gezet. De site moest toch weer online maar erg moest veel gebeuren om hem weer een beetje up to date te krijgen. De webhoster heeft een backup teruggezet maar dit was van versie 2.5.6. Ik zag dat die versie uit 2012 was. Ik ben dus eerst bezig geweest om de site gëupdate te krijgen. Helaas wilde dat niet op de normale manier. Er verscheen steeds de melding ERROR invalid login. Ook zag ik dat joomla in een geen enkele map schrijfrechten heeft terwijl alle mappen op 755 staan.
Uiteindelijk heb ik er voorgekozen om de update handmatig door te voeren. (via FileZilla alle bestanden overschrijven).
Dat is goed gegaan (denk ik ?) er staat nu onderin joomla versie 2.5.19 alleen stonden er twee fouten bij extensie --> database. Nadat ik op repareren heb gedrukt verdween er een fout, maar er bleeft er ook nog een staan.

Databaseschema versie (2.5.6) komt niet overeen met CMS versie (2.5.19).
Als ik ga kijken via phpMyAdmin zie ik wel staan bij databaseschema versie 2.5.5 en nergens 2.5.19.
De website lijkt wel gewoon te werken op de nieuwe versie, ook alle gebruikers werken kunnen inloggen ed.
Is er iets wat ik kan doen om deze foutmelding weg te krijgen?

Alvast bedankt!
  • Grasz
  • Grasz's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

26 mrt 2014 12:13
Namens het Joomla!NL team heet ik je van harte welkom op dit forum.

Joomla! 2.5 en hoger is niet meer te updaten door alleen handmatig met FTP de bestanden te updaten.
In het update-proces worden ook database-aanpassingen gedaan.

Ik raad je aan om di 2.5.6-back-up nogmaals terug te zetten of te laten zetten.
Daarna eerst ervoor zorgen dat de hoster ervoor zorgt dat de maprechten goed schrijfbaar zijn.
Daarna kun je de update uitvoeren via de back-end en kijken of het dan wel goed gaat.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam

26 mrt 2014 12:37 - 26 mrt 2014 12:45
Denk dat je het eenvoudig oplost door het record met id 700 (in de tabel xxx_schemas) als volgt aan te passen:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Lijkt erop dat het bij een eerdere update al niet goed is gegaan omdat je zelfs nog 2.5.5 ziet en je zoals je aangeeft, gestart bent met 2.5.6.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team

27 mrt 2014 10:21 - 27 mrt 2014 10:22
Dank voor jullie snelle reacties. Ik had juist gezocht op welke manieren Joomla gëupdate kon worden en daar stond op de site van Joomla zelf bij dat alles overschreven kon worden.
Maar jullie weten zeker dat dat niet kan? Dan zal ik denk ik moeten vragen of zij hem terugzetten aangezien alle mappen niet schrijfbaar zijn denk ik niet dat ik hem terug kan zetten of wel?
Kan ik het ook testen door hem binnen hetzelfde domein in een andere map terug te zetten om te kijken of dat goed gaat?

Dat schema van de database had ik ook bekeken, die stond inderdaad niet goed. Toen ik die aanpaste zei hij dat er geen fouten meer waren na ongeveer een paar uur was die fout weer terug en stond het weer verkeerd in de database :S

Alvast bedankt voor jullie reacties.
  • Grasz
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

27 mrt 2014 10:26
Dat laatste is het meest handig.
Wanneer je de back-up terugzet in een submap (met daarbij ook gebruik maken van een nieuwe database), dan kun je zo een nieuwe testsite opzetten.
Controleer als de site daar staat of alle mappen schrijfbaar zijn voordat je verder gaat.

Download vervolgens het updatepakket voor Joomla! 2.5 vanaf onze downloads-pagina.
Die kun je installeren via de back-end zoals je een extensie installeert.
Misschien dat het in jouw geval beter werk dan de auto-update in de back-end van Joomla! zelf.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam

27 mrt 2014 10:33
Ok ga ik dat even proberen, dan blijft in ieder geval de gewone site nog draaien. Ik had het ook al geprobeerd via de extensie, dan geeft die de foutmeldingen -1 kopiëren mislukt.
Ik denk echt dat het te maken heeft met de rechten van die mappen of niet?
Nogmaals dank voor de snelle reactie.
  • Grasz
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

27 mrt 2014 10:51
Ik weet niet bij welke hoster je site draait, maar je kunt daar via hun supportteam vragen om een reset op de rechten op alle mappen van je site te laten uitvoeren.
Dan weet je zeker dat het weer goed staat,, zodat je niet van het ene in het andere probleem loopt.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam

27 mrt 2014 11:02
Is het verstandig om bij het terugzetten van de backup alle oude bestanden eerst via ftp van de server te verwijderen? Ik wil de backup terugzetten met kickstarter van akeeba.
Hoor het graag.
  • Grasz
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

27 mrt 2014 11:22
Als je kickstart gebruikt moet idd de map waarin je de site terugzet helemaal leeg zijn. Daarna moet er dus in eerste instantie alleen het .jpa bestand en kickstart.php in staan.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto

27 mrt 2014 11:42
Het is een wonder maar de site draait weer en alle mappen staan ineens op schrijfbaar :D
Daarnaast geeft de database geen foutmelding en is de site sneller dan ooit te voren.
Tijdens het terugzetten met akeeba kickstart kwam op een gegeven moment restoration of database daar stopte hij bij ongeveer 59% en kwam er een knop OK te staan. Ik heb nog even gewacht of er niets meer gebeurde en daar toen maar op geklikt. Neem aan dat dat goed is. Hij werkt perfect. Ik ga nu kijken of ik via de officiële manier kan updaten.

hardstikke bedankt voor jullie hulp! :woohoo:
  • Grasz
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

27 mrt 2014 11:53
Hij wil nog steeds niet updaten via de officiële manier. Hij geeft aan dat hij license.txt niet kan openen om te beschrijven. Verder zie ik dat alle mappen op 755 staan behalve de public_html die staat op 777. Wanneer ik die zet op 775 zegt ie dat ie dat gedaan heeft, maar zodra ik opnieuw kijk staat hij weer op 755. Het gekke is als ik ga kijken via directadmin kan ik bij public_html komen via de map domains dan staat public_html op 755 maar als ik via directadmin direct op het mapje public_html klik (staat een rood pijltje bij) dan staat er bij 777?
Hoe kan ik dit aanpassen of is dat niet van belang?

Alvast bedankt.

mvg,
Grasz
  • Grasz
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

27 mrt 2014 12:24
Ondertussen heb ik de update nogmaals geprobeerd via die andere manier via extensies. Hij is nu geüpdate, en zei package installeren geslaagd of iets dergelijks, maar hij zei weer dat schrijven naar license.txt niet was gelukt. Nu staat de versie van joomla wel weer op 2.5.19 en er zijn geen database fouten. Mag ik er vanuit gaan dat de update nu is gelukt?
Sorry voor de vele vragen haha.
  • Grasz
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
Moderators: JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.803 seconden
Gemaakt door Kunena

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie