Skip to main content

Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 2.5 die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

Upgraden contact component of alternatief

24 apr 2012 18:49
Ik onderhoud een Joomla site, die ik recent van 1.7 naar 2.5 geupgrade heb. Maar nu werkt het contactformulier (op basis van Proforms component) niet meer. Waarschijnlijk moet ik die apart upgraden naar een nieuwe versie. Maar
- ik kan niet zien welke versie nu geinstalleerd is
- ik kan nergens documentatie vinden over hoe die te upgraden
- zelfs in de 136 (!!) pagina's tellende handleiding van die component staat het niet of te summier
- op de joomla site zelf verdwaal ik ook compleet in de documentatie

Ik heb de nieuwste versie van die Proforms basis gedownload, maar binnen die download zitten weer verschillende mappen (components, administrator en nog wat losse files), ik heb geen idee wat ik daar mee moet.

Dat terwijl het om een simpel contactformuliertje gaat. Ik ben een ervaren webdeveloper, zo'n formuliertje heb ik in 15 minuten in PHP geschreven. Jullie begrijpen m'n frustratie. Ik wil gewoon het/een contactformuliertje op die site. Tips?
  • Mattiman
  • Mattiman's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

24 apr 2012 19:39
Hallo,

Namens het Joomla!NL team heet ik je van harte welkom op dit forum.

Kijk hier eens tussen.
Let op de versie en lees de documentatie / reviews.
Type: Non-Commercial deze zijn gratis.
Waarbij flexicontact een veel gebruikte is met makkelijke instellingen. ( staat er wel tussen )
Groeten, Jelle
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum.
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
  • Jelle
  • Jelle's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator

24 apr 2012 20:03
Bedankt voor je reactie. Ik zal naar flexicontact kijken. Die lijst had ik al wel gezien, maar zag door de bomen het bos niet.

Is er ergens een goede basic uitleg over hoe Joomla technisch werkt en hoe plugins/extensies/componenten ingrijpen in het geheel? Hoe het werkt met templates? Hoe je een simpele eigen module kunt schrijven? En dat voor een ervaren developer (PHP/mysql). Een soort high-level overview zeg maar. Als ik de gewone documentatie bekijk, dan is dat echt een verschrikkelijk onoverzichtelijke chaos. Niet doorheen te komen.
  • Mattiman
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

24 apr 2012 20:13
Tja eigenlijk is joomla een kant en klaar cms en er is natuurlijk op het internet veel over te vinden een goed begin kijk eens hier.
Maar omdat het een kant en klare cms is zal je weinig vinden denk ik over het technische gedeelte.
Maar zoals jij zegt:

voor een ervaren developer (PHP/mysql).

zou je toch zeggen dat je wel uit de voeten kan komen met de scripts die joomla gebruikt? :)
Groeten, Jelle
  • Jelle
  • Jelle's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator

24 apr 2012 20:21
Nou ja, het gaat er gewoon om dat ik die websites goed kan onderhouden. Componenten/plugins updaten, de layout aanpassen waar nodig, dat soort dingen. Maakt mij niet uit of ik dat ergens diep in code doe of aan de admin kant door wat op wat knopjes te klikkken en dingen te installeren. Als het maar een beetje efficient kan. Maar tot nu toe is het een erg frustrerende bezigheid. Ik werk met heel veel (open source) systemen (wordpress, textpattern, zend framework, etc etc) en altijd kom ik er wel vrij vlot uit door wat te neuzen in de documentatie, achterliggende code of even wat google searches. Maar zelfs voor iets simpels als "hoe upgrade ik deze contact formulier component" kan ik na uren speuren nog geen antwoord vinden. Vandaar dat ik me hier heb aangemeld.

Dus dan toch nog even de vraag: als ik de nieuwste versie van die component gedownload heb, kan ik dan met FTP de bestaande mappen en files gewoon verwisselen, of gaat dat dan fout? Ingelogd als administrator zie ik nergens een updat mogelijkheid vanuit Joomla zelf.
  • Mattiman
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

24 apr 2012 20:28

Dus dan toch nog even de vraag: als ik de nieuwste versie van die component gedownload heb, kan ik dan met FTP de bestaande mappen en files gewoon verwisselen, of gaat dat dan fout? Ingelogd als administrator zie ik nergens een updat mogelijkheid vanuit Joomla zelf.

Een nieuwe versie kan je via de backend van joomla installeren ( meestal in een zip file aangeboden )

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

En ja je kan via FTP aangepaste files overschrijven om veranderingen door te voeren.
Waarbij je wel moet op letten dat bij een eventuele update deze weer worden overschreven, maar hier kan je ook weer overrides voor gebruiken.
Groeten, Jelle
  • Jelle
  • Jelle's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator

24 apr 2012 20:46
Dus met upload pakketbestand, kan ik een reeds geinstalleerde en actieve component upgraden? Is het menu item ernaast (Updaten) dan alleen voor Joomla zelf?
  • Mattiman
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

24 apr 2012 20:59 - 24 apr 2012 21:00
Ja dat klopt je zoekt daar je zip file die je gedownload hebt en installeert hem.
Meestal zijn de extensies die je vind met documentatie van de maker op zijn site wel te vinden.
En Klopt dat joomla aangeeft zie onderstaande.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Maar ik raad je toch even aan om de gegeven link te gaan bekijken voor meer uitleg over joomla.
Daar is echt alles te vinden met oog op joomla, we gaan nu wel offtopic vergeleken bij je topic titel.
Om het forum overzichtelijk te houden gaarne dus één vraag per topic als je ergens niet uitkomt.
En echt ik kan je hier de in en outs van joomla niet zo maar uitleggen , je zal er toch in moeten gaan verdiepen,.
Dit via deze site of andere fora of zoeken via google.
Voor problemen die je dan tegen komt ben je natuurlijk van harte welkom om hier in het juiste forum onderdeel de specifieke vragen over een probleem te stellen. :)
Groeten, Jelle
  • Jelle
  • Jelle's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator

24 apr 2012 21:06
Ok dat ga ik dan proberen. Maar er wordt overigens niet aangegeven dat er een update is, zoals in het plaatje van jou. Is het probleem dat ik heb met die component dan wel iets van een update?

(overigens zeer bedankt voor de hulp. En ik zal bij de originele topic vraag blijven en andere vragen elders stellen. is inderdaad vervelend voor anderen)
  • Mattiman
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

24 apr 2012 21:14

Maar er wordt overigens niet aangegeven dat er een update is, zoals in het plaatje van jou. Is het probleem dat ik heb met die component dan wel iets van een update?

Nee dit was een voorbeeld na je gestelde vraag zodat je kan zien hoe het werkt.
Als er van joomla of een geinstalleerde extensie een update is zie je het dus daar.
Maar niet alle extensies doen dat, dit is weer afhankelijk van de maker daar van. ( cms he? )
Daarom sluit ik nu ook deze topic.
En denk dat we elkaar wel weer tegen komen in het forum.
suc6.
Groeten, Jelle
  • Jelle
  • Jelle's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
Moderators: JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.759 seconden
Gemaakt door Kunena

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie