Skip to main content

Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 2.5 die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

Activiteit gegenereerde download-link loggen + rechten

01 apr 2013 00:24
Hallo,

Joomla versie: 2.5.9
Component versie: DatsoGallery 1.23
Voorbeeld download-link: www.domein.com/archief?task=download&catid=71&id=64

Ik heb een vraag, waar de oorspronkelijke schrijver geen support voor kan bieden.

Korte omschrijving component
DatsoGallery is een fotogalerij-systeem, welke gebruikers in staat stelt om geüploade foto's te downloaden. Dit kan door middel van een automatisch gegenereerde download-link onder de foto's. Deze knop is aan- en uit te zetten voor publiekelijke bezoekers (lees: pas na inloggen is downloaden mogelijk).

Het component heeft een zeer gedetailleerd transactie-overzicht, ware het niet, dat dit alleen werkt in combinatie met het ingebouwde PayPal-betalingssysteem.

Het loggen van downloads
Deze laatstgenoemde functie is eigenlijk precies hetgeen waar ik heen wil met mijn vragen. Het kunnen zien welke ingelogde gebruiker welke foto wanneer heeft gedownload.

Waarom loggen noodzakelijk?
Het betreft een site van een fotograaf welke volledig om dit component is heen geschreven. De fotograaf wil voor iedere download betaald krijgen, ware het niet, dat dit nu wordt vermoeilijkt door de beperking van PayPal als enige betalingssysteem + ingebouwd transactie-overzicht.

Alternatief nu: Downloads beschikbaar maken zonder betaling
De enige optie vanuit het component is momenteel om het PayPal-betalingssysteem uit te schakelen, zodat downloads nu zonder betaling mogelijk zijn voor 1) publiek of 2) geregistreerde gebruikers. Uiteraard blijft alleen optie 2 (geregistreerde gebruikers) over.

Dit zou in eerste instantie betekenen dat iedere gebruiker met een geregistreerd account random foto's kan downloaden (mits ik bepaalde gebruikers alleen link aan bepaalde categorieën binnen het component).

Alternatief nu: Loggen via cPanel server
De enige methode die op dit moment 'lijkt' te werken om toch te kunnen loggen, is het 'Latest Visitors'-gedeelte in de cPanel van mijn hosting; het admin-paneel waar o.a. e-mail-, database- en ftp-accounts kunnen worden beheerd.

Hier worden letterlijk alle aangeklikte pagina's gelogd, inclusief de clicks op download-knoppen. Een klik op een downloadknop laat de afbeeldings-pagina ongemoeid en start meteen met downloaden. Toch wordt de link die wordt opgeroepen in dit 'Latest Visitors'-gedeelte gelogd. Inclusief IP, datum en tijdstip en verbruikte bandbreedte.

Vraag hier op Joomla!NL
Heeft iemand enig idee of er een component beschikbaar is waarmee ik exact diezelfde informatie kan weergeven via de backend? Ik heb inmiddels wat gratis alternatieven geprobeerd (waaronder JoomlaWatch), maar geen van deze componenten lijkt ook de clicks op download-knoppen te registreren. Dat niet alleen... het inzien van verbruikte bandbreedte per opgevraagde link (waarmee kan worden ingeschat of er daadwerkelijk een foto is gedownload) lijkt nergens een mogelijkheid.

Wat zou anders nog mooi zijn, maar krijg ik niet voor elkaar?
- Het PayPal transactieoverzicht loskoppelen en binden aan de daadwerkelijke downloads
- Een script/component/hack, waarmee bij aanklikken van de downloadknop (en zo dus het volgende wordt opgeroepen: ?task=download&catid=) er een directe log wordt gemaakt. Hetzij via een component, plug-in of andere mogelijkheid.

Tot slot een 'rechten'-vraag
Is het mogelijk om alle acties die worden opgeroepen met hierin: ?task=download&catid= te binden aan een gebruikersgroep of toegangsniveau? Met andere woorden:

Momenteel zegt het component: iedereen die geregistreerd is (minimaal 'Registered') mag downloaden.

Dat er ondanks deze standaard-instelling (bijvoorbeeld) een plug-in is die bij het aanklikken van een download-knop nagaat of de ingelogde gebruiker ook toebehoort aan een vereiste gebruikersgroep of toegangsniveau.

Hopelijk is dit alles zo duidelijk mogelijk uitgelegd, want het is een vrij gecompliceerde situatie :P
Wellicht heeft iemand een idee en/of oplossing. Dank alvast!
  • Joy
  • Joy's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

01 apr 2013 17:44
Helaas, behalve een programmeur inhuren om dit voor je te doen weet ik geen oplossing. Lijkt me overigens ook niet netjes om aan de hand van statistische gegevens een gebruiker een factuur te gaan sturen. Neem aan dat dat is wat je wilt.
Ik zou dan eerder gebruik maken van een winkelextensie, waar producten ook netjes afgerekend kunnen worden of een koppeling maken met oypo .
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team

01 apr 2013 18:00
Dank voor je reactie.

Een programmeur inschakelen was inderdaad een mogelijkheid, maar ik was benieuwd of dit simpeler valt op te lossen :)

De statistische gegevens worden in principe gebruikt om een beeld te schetsen van de downloads vanuit het systeem. Een functie die het systeem zelf ook biedt, maar dan wel alleen gekoppeld aan de downloads via PayPal (en pas na betaling).

Voornamelijk zal het gaan om klanten die maandelijkse vaste bedragen betalen. Ook wordt de klant er op diverse wijze op geduid dat alle downloads worden gelogd.

Bovenstaand verhaal is dan ook gericht op een combinatie van de individuele downloader en om een totaalbeeld te krijgen. Buiten de mogelijkheden van het systeem om dus.

Ook een winkel of download-extensie heb ik overwogen, maar het proces om de gewenste foto uiteindelijk te kunnen downloaden wordt dan wel erg omslachtig gemaakt. Ik wil me namelijk hoe dan ook vast houden aan DatsoGallery, gezien de vele mogelijkheden en de gewenste (naar de website aangepaste) lay-out.

Je zou dan in DatsoGallery in de omschrijving van een foto bijvoorbeeld een unieke code moeten plaatsen, waarmee je in iets als DocMan de juiste foto kunt opsporen om deze vervolgens (aan de hand van de juiste rechten) te downloaden.

Mits je dit zou kunnen combineren. Dat er onder een foto in DatsoGallery een directe link staat naar de betreffende download in DocMan. Omdat het hier om ruim 70GB aan foto's gaat, is het overigens geen optie om dit per foto handmatig te doen.
  • Joy
  • Joy's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
Moderators: JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.845 seconden
Gemaakt door Kunena

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie