Skip to main content

Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 2.5 die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

bij Category blog verdwijnt rechterkolom in component

25 jun 2012 21:12 - 25 jun 2012 21:20
Sinds een maand werk ik met Joomla! Ik bouw mijn sites van de grond af aan op en maak dus ook mijn eigen templates. Leuk om te doen, maar wel tijdrovend. Ik werk nu met Joomla! 2.5.6

Bij mijn tweede site loop ik tegen een probleem aan, waarvan ik niet begrijp waar de oorzaak ligt. Het makkelijkst is om naar genv.grensenvlak.nl te gaan om te zien wat er gebeurt: mijn rechterkolom wordt bij de twee categoryblogs die ik heb aangemaakt (Nieuws en Opdrachten) onverklaarbaar opgenomen in de component. Bij de categorylist staat de rechterkolom gewoon netjes op zijn plaats.

In de index.php staat de rechterkolom na de component. In feite worden alle posities en elementen die in de index.php na de component staan in de component opgenomen. Aan de index.php zie ik echter niets vreemds. Dat bestand en de templateDetails vind je al bijlage bij deze post.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak is van dit - in mijn ogen - merkwaardige gedrag van Joomla!? Zie ik iets voordehandliggends over het hoofd?

Roelof

Edit Jelle.D: Ik heb je topic verplaatst naar het juiste forum.
  • Roelof
  • Roelof's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

25 jun 2012 22:41
Hoi Roelof,

Installeer Firefox eens als browser met daarnaast de plugin Firebug.
Daarmee kun je de CSS volledig ontleden en on-line je aanpassingen testen.
Je zult er veel plezier van hebben.
  • Otto
  • Otto's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

25 jun 2012 23:03
Hallo Otto,

Dank voor je snelle suggestie en tip. Bij het ontwikkelen van de website gebruik ik Safari met ingeschakeld Ontwikkelmenu. Voorzover ik kan zien biedt dat dezelfde functionaliteit. Het helpt mij enorm. Ik kan er echter niet in ontdekken waarom alles wat na de component (bij mij heet die 'hoofdinhoud) in de index.php staat, binnen de div van de component staat. Naar mijn gevoel heeft dat iets te maken met de manier waarop Joomla pagina's opbouwt. Helaas is mijn kennis van PHP erg beperkt.
  • Roelof
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

derde kolom toont niet naast maar onder de middenkolom

27 jun 2012 20:47 - 28 jun 2012 11:37
Beste Gert, heb je al een oplossing gevonden? Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb afgelopen maandag jouw vraag over het hoofd gezien en heb 's avonds in andere bewoordingen dezelfde vraag gesteld. Het heeft volgens mij niets te maken met CSS. Het lijkt wel of de ordening van divs wordt verstoord. Ik ben een aantal maal mijn index.php en mijn templateDetails.xml doorgevlooid, maar ik zie daarin niets bijzonders. Door een extra div rond de middenkolom te zetten komt de rechter kolom wel weer rechts, maar onderwater blijft het niet goed zitten. Bovendien werkt dan mijn css voor de rechterkolom niet goed.

Edit George V.: Ik heb je berichten verplaatst naar het door jou aangemaakte onderwerp. Ik zie geen overeenkomsten met het onderwerp van Gert.
  • Roelof
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

27 jun 2012 22:04
@Roelof: Gebruik je dezelfde template als Gert? Anders heb je niks aan zijn eventuele antwoord.

Tip: maak gebruik van de Firebug-addon voor Firefox (links naar deze tool hier te vinden addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/firebug/?src=search ). Met deze tool kun je o.a. van ieder onderdeel van de site de css definities achterhalen en waar en in welk bestand ze staan. Tevens kun je met deze tool in de betreffende pagina van je site veranderingen aanbrengen in de css definities en meteen zien wat het effect is (later evt. wel zelf de aanpassingen aanbrengen in css bestanden).
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team

27 jun 2012 22:26
@Astrid: nee, ik gebruik een eigengemaakte template, maar wat hij beschrijft lijkt heel erg op het probleem waar ik ook tegenaan loop. Wellicht hebben onze problemen dezelfde oorzaak en dan zou het makkelijk zijn om van elkaars oplossing gebruik te maken. Of op zijn minst elkaar op ideeën te brengen. Ik heb inmiddels van alles uitgeprobeerd om het probleem te isoleren en te identificeren.
Centraal in mijn probleem staat de div waarin <jdoc:include type="component" /> staat. Op de een of andere manier 'kaapt' die alle divs van hetzelfde niveau die erna komen door ze binnen zijn div te halen. Het verlaagt al die divs dus een niveau. Dat stopt bij de afsluiting van de container (de hoogste en enige div binnen de body). Wie het weet mag het zeggen. Ik ben begonnen met een frisse installatie van 2.5.6. Zou het een bug kunnen zijn? Ik zit er nu over te denken om (met dezelfde index.php templateDetails.xml en css-file) terug te gaan naar 2.5.5 om te zien of hetzelfde probleem dan ook optreedt. Is dat dan niet het geval dan kan ik proberen te upgraden naar 2.5.6. Zien of dat dan lukt. Als jij andere en of betere suggesties hebt, houd ik mij aanbevolen.

P.S. Voor het vormgeven met CSS maak ik goed gebruik van het webinfovenster onder het ontwikkelmenu van Safari.
  • Roelof
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

27 jun 2012 22:42
Enige dat ik kan bedenken is dat je constructie van je divs niet klopt. Zie dat links wel los staat en dat rechts in de maincontainer staat. Maar is ook maar een gok.
Groetjes, Astrid
yndi.nl - kvk 17157725
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto

28 jun 2012 08:09
Ik heb me suf gezocht tussen de divs, maar dat heeft niets opgeleverd.

Nog een bijzonder punt: het gebeurt alleen bij de category blogs en niet bij de category list of bij de individuele artikelen. Rara.
  • Roelof
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

28 jun 2012 10:21
Er ontbreekt heel veel in je css. Misschien dat dat wel de oorzaak is. Zelf templates maken is vaak een behoorlijke puzzel en dat maakt het voor ons ook niet eenvoudig om te helpen.

Misschien handig om anders een testsite te maken lokaal met een standaard template zodat je eventueel dingen kunt checken en vergelijken.

Of om te starten met een blanco template, bijvoorbeeld de master van yootheme en die dan naar wens te maken.
Groetjes, Astrid
yndi.nl - kvk 17157725
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto

28 jun 2012 14:05
Probleem gevonden en opgelost!

Achteraf vraag je je af waarom je er niet eerder aan hebt gedacht, want het is zo eenvoudig: als er in een artikel een div staat, gooit die roet in het eten. Ik had de artikelen gekopieerd uit een andere website en daar zaten divs in. Zo oenig kan het zijn en zo makkelijk kan je een website (on)bedoeld frustreren.

@Astrid: hartelijk dank voor het meedenken.
  • Roelof
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

28 jun 2012 14:06
Hallo,

Fijn dat het opgelost is.
Bedankt voor het terugkoppelen.
Groeten, Jelle
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum.
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
  • Jelle
  • Jelle's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
Moderators: JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.782 seconden
Gemaakt door Kunena

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie