Skip to main content

Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 2.5 die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

Database erg slecht te benaderen

25 aug 2012 21:17 - 25 aug 2012 21:18
Hallo allemaal,

Sinds een tijdje is mijn joomla database erg slecht te benaderen waardoor mijn joomla website erg traag is geworden. De laad tijd van de site is plots erg hoog, en de database is tov een 2 maanden geleden ook erg gegroeit.. Dit zou denk ik geen aanleiding mogen zijn voor het plots langzamer worden van mn website.

Het is niet alleen de website die er lang over doet om te laden, maar ook als ik via mijn host de database wil bekijken duurt het enorm lang om hem te laden. De database is op dit moment 25mb.

Heeft iemand een idee wat ik nu het beste kan doen want het word met de dag erger :(.
Ik ben eigenlijk maar een leek met joomla..

Het betreft de website wcsleague.com

Met vriendelijke groet,
Roy Verzijl
  • Roy Verzijl
  • Roy Verzijl's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

25 aug 2012 21:39
Hoi Roy,

Heb je al naar de inhoud van je database gekeken? Wat wordt er aan je database toegevoegd?
Welke processen lopen er? Zijn er ongewenste processen?
Ik heb diverse sites met grotere databases (tot wel meer dan 500 Mb), deze zijn echter wel snel.
  • Otto
  • Otto's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

26 aug 2012 08:21
Jep, ik heb naar de inhoud gekeken en al het e.e.a. gewist wat niet meer van toepassing is. Ook heb ik op de website zelf gzip ingeschakeld en Caching heb ik uitgeschakeld. Wat bedoel je precies met processen en waar kan ik deze vinden?

Ik heb ook al een opruiming gedaan van diverse plugins/extensions/modules die ik niet meer of nauwelijks gebruik. Op het moment dat ik dit schrijf is de website wel weer erg snel (wat ik erg vreemd vind).

Het is een erg wisselvallig probleem. Het laden van de database via mijn host strato.nl gaat nu ook ineens 1000x sneller dan het gisteren deed. Kan het niet aan de host liggen?

Ik heb ze al gebeld afgelopen donderdag, maar ze vertelde me dat daar niets van een probleem gemerkt is en dat alle server draaide en nergens onderhoud was op dat moment.. Toch denk ik niet dat het aan de website ligt maar aan host.

In ieder geval bedankt voor je eerst reply. Ik ben benieuwd wat je hier uit kan concluderen.

Met vriendelijke groet,
Roy Verzijl
  • Roy Verzijl
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

26 aug 2012 10:42
Hoi Roy,

Kijk een in je check-in welke processen er lopen.
Daarnaast zit je natuurlijk op een shared server, zodra iemand bandbreedte intensieve dingen doet of veel rekenkracht gebruikt, dan merk je dat.

Daarnaast bevinden er zich nogal wat routers (knoop punten) tussen jou en de webserver. Je ISP kan het eventueel ook zomaar vergallen.

Je vraag is dus te algemeen om een goed en duidelijk antwoord te geven.

Fout zoeken is overigens altijd lastig. Je moet alle mogelijkheden 1 voor 1 uitsluiten.
  • Otto
  • Otto's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

26 aug 2012 13:25
Bedankt voor je antwoord en hebt het even opgezocht :).
Code:
peivb_banner_clients table 0 peivb_banners table 0 peivb_categories table 0 peivb_comprofiler_plugin table 2 peivb_contact_details table 1 peivb_content table 5 peivb_djimageslider table 1 peivb_extensions table 0 peivb_finder_filters table 0 peivb_jcomments table 0 peivb_jcomments_blacklist table 0 peivb_kunena_categories table 2 peivb_menu table 1 peivb_modules table 1 peivb_newsfeeds table 0 peivb_phocadownload table 0 peivb_phocadownload_categories table 0 peivb_phocadownload_file_votes table 0 peivb_phocadownload_layout table 0 peivb_phocadownload_licenses table 0 peivb_phocadownload_tags table 0 peivb_phocagallery table 0 peivb_phocagallery_categories table 1 peivb_phocagallery_comments table 0 peivb_phocagallery_fb_users table 0 peivb_phocagallery_img_comments table 0 peivb_phocagallery_img_votes table 0 peivb_phocagallery_tags table 0 peivb_phocagallery_user table 0 peivb_phocagallery_votes table 0 peivb_user_notes table 0 peivb_weblinks table 0

Dat zegt de global checkin van mijn website op dit moment. Wat kan ik hier uit opmaken? Over dat van die server heb je gelijk, en daar zou ik beter even wat navraag over kunnen doen bij de host. Het is namelijk zonde als mensen van onze community zich zouden gaan ergeren aan de website omdat de host niet goed is.

Vandaag draait de website al de hele dag op snelheid, maar gister was ik echt ten einde raad en was de website extreem slecht te benaderen (wat steeds erger leek te worden). Dat van die routers gaat denk ik niet op, anders zou ik de enige moeten zijn die het probleem tegen zou komen, maar in ons geval komt het ook voor bij de leden. Het kan natuurlijk zijn dat er bij een router van de host iets mis is, maar daar kan ik natuurlijk niet veel aan zien.

Wat kunt u mij adviseren over het cachen van de website?
Mijn huidige instellingen zijn:
Cache - off disabled cache
cache handler - file
cache time - 15 minuts

En ik heb nu de gzip compression aan staan.

Ook heb ik gister het debug systeem aangehad, maar deze heeft geen fouten weergegeven. Betekend dit dat er geen fouten in het script staan?

Met vriendelijke groet,
Roy Verzijl
  • Roy Verzijl
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

26 aug 2012 13:32

Wat kan ik hier uit opmaken? Over dat van die server heb je gelijk, en daar zou ik beter even wat navraag over kunnen doen bij de host.

Hallo,

Omdat het de ene keer wel goed gaat en de andere keer niet, zou ik zeker contact met de host opnemen voordat je allerlei instellingen gaat veranderen in joomla.

En ik heb nu de gzip compression aan staan.

Ook even vragen dan of je deze kan gebruiken want deze instelling geeft dus verzwaring aan de server kant.
Je kan even proberen om hem uit te zetten en kijken of het dan beter is.
Groeten, Jelle
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum.
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
  • Jelle
  • Jelle's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator

26 aug 2012 14:23
Bedankt voor je antwoord Jelle.

Oke, nou dan zal ik dat morgen direct doen. Nu op dit moment is de website nog niet extreem traag maar wel weer een stuk slechter dan vanmorgen. Dat kan dan toch niet meer aan joomla / de website zelf liggen of heb ik het mis?

Ahaa oke! Welke voordelen heb je met gzip compression "on" dan? Is dat een opslag voordeel op de ftp, of juist weer iets in de database?

Met vriendelijke groet,
Roy Verzijl
  • Roy Verzijl
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

26 aug 2012 14:31 - 26 aug 2012 14:32
Nee als de verschillen zo groot zijn dan is dit probleem niet te wijten aan joomla.

GZIP comprimeert de bestanden die de website naar de gebruiker stuurt. Hierdoor helpt ook GZIP compressie in het verminderen van de bandbreedte en in hoeveel KB een gebruiker moet downloaden om de website te kunnen zien. Nadeel is dat GZIP compressie wel gebruik maakt van de CPU van de server, wat in sommige gevallen een te grote belasting betekent en dus uiteindelijk niet een betere snelheid, maar juist een lagere, betekent.

Neem even contact op dus met je host en laat het hier dan even weten.
Groeten, Jelle
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum.
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
  • Jelle
  • Jelle's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator

26 aug 2012 15:29
Zal ik doen, dat word dan morgen omdat ze nu niet te bereiken staan. Bedankt voor de informatie :)!
  • Roy Verzijl
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

27 aug 2012 09:04
Net even gebeld met de host en die heeft me verteld om terug te bellen zodra het probleem zich voordoet. Ook vertelde ze me over de zwaarte van het pakket en het aantal gebruikers dat op dat moment op de website zou zitten etc etc. Anyway, ik schoot er dus eigenlijk niets mee op. Dan maar terugbellen als het probleem zich voordoet. Wel heb ik het advies gekregen om de website te gaan hosten op de dedicated server die ik ook bij hun huur. Dat zou namelijk een stuk sneller zijn dan hun powerpakket.

Ik laat het jullie weten!
Bedankt alvast!
  • Roy Verzijl
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

30 aug 2012 09:27
Het is eventjes stil geweest omtrent dit topic maar de problemen lijken zich nu opgelost te hebben. Nadat ik heb gebeld is de website geen enkele keer meer extreem traag geweest. Ook de database is ineens een stuk sneller te benaderen vanaf de website van de host! Het lijkt dus wel degelijk een probleem te zijn geweest van mijn host zelf.

Voor de zekerheid heb ik mijn dedicated server (eveneens gehost door strato) ook maar ingericht als webserver en ik denk dat ik mijn apparte webpakket aan het einde van het jaar maar opzeg. Ik heb al een kopie van mijn website op de server draaiende. (server.wcsleague.com)

Voor de rest wil ik iedereen hier hartelijk bedanken voor het meedenken en het helpen omtrent mijn probleem. Dit topic kan als "opgelost" worden beschouwd.

Met vriendelijke groet,
Roy Verzijl
wcsleague.com
  • Roy Verzijl
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
Moderators: JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.743 seconden
Gemaakt door Kunena

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie