Skip to main content

Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 2.5 die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

opgelost Login gegevens worden niet onthouden

Login gegevens worden niet onthouden

29 apr 2013 22:45
Ondanks het aanklikken van "Onthoud mij" bij het inloggen komt het geregeld voor dat er toch opnieuw ingelogd moet worden. Er is geen peil op te trekken wanneer dit wel of niet gebeurt. Als ik de access log files bekijk, dan moeten meerdere gebruikers regelmatig opnieuw inloggen, dus het lijkt geen browser issue te zijn, maar ik kan het mis hebben.

Ik heb al wat rondgezocht op de diverse fora (ook hier) maar het schijnt toch een lastig probleem te zijn.
In dit draadje wordt er zelfs al melding gemaakt van het probleem in J 1.5. Ook hier geen oplossing.

Ik gebruik Joomla 2.5.9 met MySQL-client versie: 5.1.66
Template: Vertex van Shape 5
  • Willem1954
  • Willem1954's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL

30 apr 2013 11:40
Het kan wel een browser issue zijn, dwz een instelling. Als de gebruiker aangeeft dat cookies verwijderd moeten worden na het sluiten van de browser bijvoorbeeld.
Er is geen probleem met de plugin in ieder geval. En zeker als het maar bij enkele gebruikers optreedt, dan moet je het altijd lokaal zoeken.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team

30 apr 2013 16:23
Bij mezelf staat 'browsegeschiedenis verwijderen bij afsluiten' NIET aangevinkt. Niet iedereen logt altijd in, dus dat maakt het ook lastig om het te traceren.

Ik heb php.ini uitgelezen en bij 'session_cookie_lifetime' staat een waarde van 0 (nul)

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Het vervelende is dat ik hier niets aan kan wijzigen, want mijn provider heeft dit afgeschermd.
Ik heb een bestand gemaakt, phpinfo.php en daar de volgende regel ingezet:
Code:
<?php ini_set('session.cookie_lifetime', 536*60*60); phpinfo(); ?>

Na het uitvoeren van dit bestand is de waarde gewijzigd in : 1929600, dus ongeveer 3 weken.

Kan ik misschien iets opnemen in .htaccess om dit te wijzigen?
De vraag is: hoe doe ik dat en gaat dat dan goed?
  • Willem1954
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL

30 apr 2013 16:36
Heeft er niets mee te maken. Bij dit forum staat dit ook op 0 en je blijft hier gewoon ingelogd. De remember me cookie is geen session cookie namelijk!
Groetjes, Astrid
yndi.nl - kvk 17157725
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto

30 apr 2013 19:32
Op mijn eigen site gebruik ik Joomla 2.5.9 en ook Kunena. Op dit forum alhier blijf ik dus WEL ingelogd en op mijn eigen forum na x-tijd wordt ik 'vergeten'. Lijkt mij dan geen browser issue, want dan had hier hetzelfde moeten gebeuren. Maar misschien maak ik een denkfout.

Ik heb onderdehand al heel wat gelezen hierover en eigenlijk nergens een oplossing kunnen vinden. Misschien weet gewoon niemand hoe het komt?
  • Willem1954
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL

30 apr 2013 19:49
Denk niet dat het er iets mee te maken heeft, maar staat je joomla session time hetzelfde als die van Kunena?
Groetjes, Astrid
yndi.nl - kvk 17157725
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto

30 apr 2013 20:38
Nee, daar zat verschil in. Joomla 90 min en Kunena 30 min. Het zou het ook zomaar wel kunnen zijn, want in alles wat ik tot nu toe gevonden heb is dit eigenlijk nooit genoemd. Ik had al een beetje het gevoel dat het iets tussen Kunena en Joomla zou moeten zijn. Na inloggen in Joomla waren dingen die alleen voor geregistreerde gebruikers bestemd zijn, af en toe toch niet leesbaar/klikbaar in Kunena. Het leek er dan op dat je wel in Joomla ingelogd was, maar niet in Kunena.

Ik vond het volgende in het Kunena forum in dit draadje :

In modules\mod_kunenalogin\tmpl\vertical.php:84
Code:
<input id="klogin-remember" class="klogin-remember" type="checkbox" name="remember" value="yes" alt="<?php echo JText::_('MOD_KUNENALOGIN_REMEMBER_ME') ?>" />
veranderen in:
Code:
<input id="klogin-remember" class="klogin-remember" type="checkbox" name="remember" value="1" alt="<?php echo JText::_('MOD_KUNENALOGIN_REMEMBER_ME') ?>" />

Zoek de verschillen ;) Value="yes" moet je dus veranderen in value="1"

Ook veranderen in horizontal.php en horizontal2.php

Het zou zomaar kunnen dat Joomla dus naar een "1" kijkt en Kunena een "yes" neerzet.

Ga ik proberen, maar het kan zomaar een dagje duren voordat het resultaat duidelijk is.
  • Willem1954
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL

30 apr 2013 21:05
Volgens mij hoef je dat niet te veranderen als je bij Kunena de joomla integratie plugin aanzet.
Groetjes, Astrid
yndi.nl - kvk 17157725
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto

04 mei 2013 09:46
Ik heb inmiddels de 'session.cookie_lifetime' veranderd en zoals Astrid al aangaf heeft dit geen resultaat gegeven. Wel heb ik de session lifetime van Kunena en Joomla gelijk gemaakt en ook dit maakte niets uit. De Kunena - Joomla Integratie plugin staat ook aan.

Er gebeurt ergens iets met cookies, maar de vraag is: wat? Op mijn smartphone blijf ik keurig ingelogd. Op mijn laptop draai ik zowel IE als FF en allebei hetzelfde resultaat. Een forumlid met een Apple heeft hetzelfde probleem. En als ik zo rondlees op de diverse fora zijn er nog VEEL MEER met dit probleem.

Nu vond ik wel het volgende in de Joomla configuratie:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben? En zo ja, wat vul ik daar dan precies in?
  • Willem1954
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL

04 mei 2013 10:39
Dat heeft er volgens mij niets mee te maken. En het werkt dus wel aangezien je op je smartphone wel ingelogd blijft. Je zou nog kunnen proberen om bijvoorbeeld Chrome of Safari op je laptop te installeren. Die staan er dan op met standaard instellingen. Als je daar wel ingelogd blijft, dan zijn het toch je eigen instellingen.
Neem aan dat je cache uit hebt staan? Weet niet of het iets uitmaakt, maar als hij aan staat dan zou ik hem eens uitzetten. En neem ook aan dat je geen externe cookie-extensie hebt?
Groetjes, Astrid
yndi.nl - kvk 17157725
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto

06 mei 2013 10:11
Even terug naar af:
  • Moet soms (niet altijd) opnieuw inloggen
  • Zowel IE als FF hebben het probleem, bij mij althans
  • Andere gebruikers hebben ook dit probleem zowel met IE, Ipad, Apple airbook. Er is daar ook geen peil op te trekken
  • Het enige wat wel goed gaat is Android 4.04 op mijn smartphone
  • Chrome moet ik nog uittesten

Je zou haast zeggen dat dit een instelling in de browser van de diverse gebruikers moet zijn. Er is echter een punt waardoor ik geneigd ben om toch richting Joomla/Kunena te gaan denken. De reden hiervoor is, dat ik op dit forum WEL gewoon ingelogd blijf. Zoals al eerder aangegeven gebruik ik dus Joomla 2.5.9 en Kunena 2.0.4.

Inmiddels heb ik IE teruggezet naar de standaard instellingen en onder <extra><internetopties><inhoud><automatisch aanvullen><instellingen> stomweg alle vinkjes aangezet. Het vinkje <formulieren> stond overigens standaard op uit. Cache (Joomla) inmiddels ook al uitgezet.

Ik gebruik een responsive template en misschien ligt daar de oorzaak wel. De smartphone doet het immers wel goed. Nog geen flauw idee waar ik het daar eventueel moet zoeken. Ik heb een backup gemaakt en daar ga ik mee experimenteren met een ander template en een Xampp installatie. Als dit goed gaat, dan verhuis ik hem naar de server in een andere map om het daar ook uit te proberen.

E.e.a. gaat wel even duren, maar wordt ongetwijfeld vervolgd ..............!!!
  • Willem1954
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL

06 mei 2013 10:42

De reden hiervoor is, dat ik op dit forum WEL gewoon ingelogd blijf.

Daar heb je ook weer een punt.

Ik gebruik een responsive template en misschien ligt daar de oorzaak wel. De smartphone doet het immers wel goed. Nog geen flauw idee waar ik het daar eventueel moet zoeken.

Lijkt me vreemd dat het door de template veroorzaakt wordt, maar je zou kunnen kijken in de map html van je template over daar ergens een override gebruikt wordt voor com_user.
Groetjes, Astrid
yndi.nl - kvk 17157725
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
Moderators: JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 1.661 seconden
Gemaakt door Kunena

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie