Vermeld in iedere vraag duidelijk:
- De versie van Joomla! 2.5 die je gebruikt
- De volledige url van je website indien mogelijk.
- De versie van de extensie waar de vraag over gaat.
opgelost Firebug leren lezen en uitvoeren
Firebug leren lezen en uitvoeren
13 jan 2015 14:38
Goedemiddag
Als beginneling probeer ik me te verdiepen in Joomla, om straks met 3.X een wat professionelere site te bouwen.
Nu probeer ik op mijn website www.leukensnel.nl , versie 2.5.28 grip te krijgen op firebug. Al 2 dagen bekijk ik filmpjes en lees ik info. En jawel, ik begin te begrijpen hoe het werkt.
Echter, waar ik telkens tegen aan loop, is de manier waarop ik het daadwerkelijk bestand vindt wat moet worden aangepast.
In de bijlage een voorbeeld:
Ik zou van custum Ajax menu de balkjes en knopjes willen veranderen. Ik zie in firebugs hoe ik het .dropdown select width: 100% kan aanpassen (en laat dit direct online zien)
Maar mijn probleem is telkens om het daadwerkelijke bestand te vinden.
Ik zie in de rechter kolom van firebug achter .dropdown select Dames #2 (regel 163) staan. Maar help! Hoe en waar (in welke map) kom ik deze regel daadwerkelijk tegen om te veranderen?
Kan iemand mij in Jip en Janneke taal een beetje op weg helpen?
Vr gr Edwin
Als beginneling probeer ik me te verdiepen in Joomla, om straks met 3.X een wat professionelere site te bouwen.
Nu probeer ik op mijn website www.leukensnel.nl , versie 2.5.28 grip te krijgen op firebug. Al 2 dagen bekijk ik filmpjes en lees ik info. En jawel, ik begin te begrijpen hoe het werkt.
Echter, waar ik telkens tegen aan loop, is de manier waarop ik het daadwerkelijk bestand vindt wat moet worden aangepast.
In de bijlage een voorbeeld:
Ik zou van custum Ajax menu de balkjes en knopjes willen veranderen. Ik zie in firebugs hoe ik het .dropdown select width: 100% kan aanpassen (en laat dit direct online zien)
Maar mijn probleem is telkens om het daadwerkelijke bestand te vinden.
Ik zie in de rechter kolom van firebug achter .dropdown select Dames #2 (regel 163) staan. Maar help! Hoe en waar (in welke map) kom ik deze regel daadwerkelijk tegen om te veranderen?
Kan iemand mij in Jip en Janneke taal een beetje op weg helpen?
Vr gr Edwin
- Leuk en snel
-
Heeft onderwerp gestart
- Joomla!NL ontdekker
-
13 jan 2015 14:56
Meestal staan deze bestanden in je CSS folder van je template! Kijk trouwens eens of je template een override.css ondersteunt, dan hoef je de originele bestanden niet aan te passen, maar kan je de aanpassingen daar in doorvoeren. Scheelt je gedoe bij een template update, al moet je wel zorgen dat de override niet overschreven wordt.
- Robby van der Zande
-
- Bekend met Joomla!NL
-
13 jan 2015 15:03
In het rechterdeel van je firebug scherm zie je de definities. Geheel rechts zie je dan vervolgens de bestandsnaam en regel staan waar die definitie zich bevindt. Ga met de muis op die bestandsnaam staan, dan zie je het volledige pad van dat bestand.
Groeten, Romke
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens. Vragen uitsluitend via dit Forum | Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf
sluiten
. Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie. |
- Romke
-
- Algemeen Moderator
-
13 jan 2015 15:03
Goed dat je het zelf probeert en dat je met een hele concrete vraag komt. Het blijft altijd een beetje uitproberen, maar als je rechts geen pad naar een css bestand ziet, dan is het eerste dat je kunt proberen om de definitie toe te voegen aan je template.css. Werkt dat niet direct, geef dan !important mee.
In jouw specifieke geval werkt dit dus wel in personal.css:
Soms moet je ook nog de parent meegeven omdat de definitie op meerdere plaatsen gebruikt wordt. Is hier zo te zien niet van toepassing, maar als dat wel zo zou zijn, dan staat in jouw geval deze dropdown in de div top, dus dan zou het worden:
In jouw specifieke geval werkt dit dus wel in personal.css:
Code:
.dropdown select {
width: 50% !important;
}
Code:
#top .dropdown select {
width: 50%!important;
}
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst. Vragen uitsluitend via dit forum. yndi.nl - kvk 17157725 | Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf
sluiten
- Astrid
-
- Moderator + Technisch team
-
13 jan 2015 15:19
Romke, ik zie wel het juiste pad (denk ik, zie bijlage) maar daarmee weet ik nog steeds niet welk document/bestand ik kan openen om het daadwerkelijk aan te passen..... toch?
- Leuk en snel
-
Heeft onderwerp gestart
- Joomla!NL ontdekker
-
13 jan 2015 15:25
Dankjewel Astrid.
Kun je me uitleggen hoe je een definitie toevoegt aan de template.css? Ik draai door geloof ik
.
Ik zie diverse css aanduidingen, maar hoe kom ik nou aan die wijsheid dat ik uit mezelf weet welke ik moet openen als fire bug alleen maar het definitieve pad laat zien, en niet het pad naar een css bestand.
Ik zou bv om te proberen de zoekbalk (nu 100%) te halveren. In firebug lukt me dat prima, maar dan.... Ik ga er vanuit dat dezelfde tekst ergens op een css staat?
Sorry voor mijn zeer matige kennis
Kun je me uitleggen hoe je een definitie toevoegt aan de template.css? Ik draai door geloof ik

Ik zie diverse css aanduidingen, maar hoe kom ik nou aan die wijsheid dat ik uit mezelf weet welke ik moet openen als fire bug alleen maar het definitieve pad laat zien, en niet het pad naar een css bestand.
Ik zou bv om te proberen de zoekbalk (nu 100%) te halveren. In firebug lukt me dat prima, maar dan.... Ik ga er vanuit dat dezelfde tekst ergens op een css staat?
Sorry voor mijn zeer matige kennis
- Leuk en snel
-
Heeft onderwerp gestart
- Joomla!NL ontdekker
-
13 jan 2015 15:33
Als er geen definitie bestaat in een css bestand, dan wordt die waarschijnlijk ergens inline (in een php bestand of zo) meegegeven. Dus dan kan je het css bestand niet vinden. In 90% van de gevallen is het dan voldoende om de definitie toe te voegen onderaan het css bestand van je template. Aangezien beez_20 meerdere css bestanden heeft, maakt het in principe niet uit, maar omdat ze zo aardig zijn geweest om 1 ervan personal.css te noemen, is dat het handigste voor je eigen overzicht.
Je kunt die definitie onderaan toevoegen. Wat daarbij wel handig is, is om even een commentaarregel erboven te zetten, zodat je weet wat je zelf aangepast hebt. Die zou er in jouw geval ongeveer zo uit kunnen zien:
En daaronder zet je dan de definitie zoals ik je hierboven al gaf.
Overigens: Als je van plan bent om met Joomla 3 ook met een standaard template te gaan werken, is het handiger om een kopie van de template te gebruiken. Joomla 2.5. wordt niet meer geüpdatet, dus nu blijven je aanpassingen wel staan.
Je kunt die definitie onderaan toevoegen. Wat daarbij wel handig is, is om even een commentaarregel erboven te zetten, zodat je weet wat je zelf aangepast hebt. Die zou er in jouw geval ongeveer zo uit kunnen zien:
Code:
/* ========================================================================
Leuk en snel - aanpassen breedte zoekbalk
========================================================================== */
Overigens: Als je van plan bent om met Joomla 3 ook met een standaard template te gaan werken, is het handiger om een kopie van de template te gebruiken. Joomla 2.5. wordt niet meer geüpdatet, dus nu blijven je aanpassingen wel staan.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst. Vragen uitsluitend via dit forum. yndi.nl - kvk 17157725 | Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf
sluiten
- Astrid
-
- Moderator + Technisch team
-
13 jan 2015 15:44
Gelukt!!
Dankjewel Astrid
Ik zal nog eens wat meer gaan experimenteren, begin het leuk te vinden!
Dankjewel Astrid
Ik zal nog eens wat meer gaan experimenteren, begin het leuk te vinden!
- Leuk en snel
-
Heeft onderwerp gestart
- Joomla!NL ontdekker
-
Tijd voor maken pagina: 1.243 seconden