Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 2.5 die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

Upgrade productie met ontwikkelingen uit ontwikkel omgeving

Upgrade productie met ontwikkelingen uit ontwikkel omgeving

26 mrt 2012 16:58
#1
Hallo,

Een vraagje, ik heb met mijn neef een joomla site gebouwd. Deze is inmiddels online en hierbij heb ik online in een aparte directory een ontwikkel omgeving neergezet met hierin een kopie van de productie omgeving.

Zo kunnen mijn neef en ik online ontwikkelingen op ontwikkeling omgeving uitvoeren zonder de productie site te verstoren.

Nu wil ik ontwikkelingen uit de ontwikkelomgeving overzetten naar de productie omgeving maar dit wil ik niet handmatig doen. Nu heb ik overwogen om heel de prod db leeg te gooien, de db van de ontwikkelomgeving te exporteren en weer importeren in de prod. Hierbij zou ik dan (volgens mij) ook alle joomla files moeten overschrijven met de versie van de ontwikkelomgeving.

Bovenstaande werkwijze lijkt me eigenlijk omslachtig en ik zou verwachten dat het makkelijker moet kunnen. Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan doen (mogelijk met x-cloner? ofzo)

Alvast bedankt voor de hulp!
Elise
Discussie gesloten.

Upgrade productie met ontwikkelingen uit ontwikkel omgeving

27 mrt 2012 10:11
#2
Hi elisegreveraars,
Namens het Joomla!NL team heet ik je van harte welkom op dit forum.
Ik ken xclone niet, dus daar kan ik je niet mee helpen. Ligt een beetje aan het controlpanel van je hoster. Er zijn iets snellere manieren als je een filemanager hebt (kan je sneller kopiëren) en via phpmyhadmin kan dat ook met je db doen.

Maar het principe van je werkwijze klopt wel. Je hebt de db en de bestanden van de ontwikkelomgeving nodig.

Ik weet niet hoe vaak je dingen aanpast, maar als dit een eenmalige actie is, dan zou ik het gewoon even handmatig doen. En dan bij toekomstige aanpassingen gewoon de stappen van de ontwikkelomgeving herhalen op de live omgeving.

Maak altijd wel eerst een goede backup van beide sites!
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37135

Upgrade productie met ontwikkelingen uit ontwikkel omgeving

02 apr 2012 12:19
#3
Hallo Astrid,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik was me bewust dat ik alles opnieuw om kan bouwen in de productie maar ik was toch benieuwd of dit makkelijker kon als er echt veel wijzigingen zijn geweest op de test.

Ik ben even aan het experimenteren geweest en ben er inderdaad achter gekomen dat ik de testomgeving wel naar prod kan zetten.

De stappen die ik hiervoor gevolgd heb zijn (tbv files):
- prod files gekopieerd naar lokaal via FTP (leech ftp)
- compare files op test (centraal) met prod files (lokaal)
- kopieer de geselecteerde files uit de compare naar de prod dir lokaal (muv de configuration file in de root)
- compare de prod files (lokaal) met de prod files bij de provider
- kopieer de geselecteerde files uit de compare naar de prod dir bij de provider (muv de configuration file in de root)

Tbv database:
- exporteer data uit testomgeving
- gooi de prod database weg en maak deze vervolgens weer aan onder dezelfde naam
- importeer de data uit de testomgeving

Vereiste bij deze werkwijze is natuurlijk wel dat de test minimaal alles bevat van de productie omdat je anders mogelijk dingen ongewild kwijt raakt.

Maar ja voor kleine wijzigingen is ombouwen toch wel handiger.

Ik kan in ieder geval weer vooruit :)

Groeten,
Elise
Discussie gesloten.

Upgrade productie met ontwikkelingen uit ontwikkel omgeving

02 apr 2012 12:54
#4
Dank je wel voor je uitgebreide terugkoppeling!
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37135
Moderators: Juliank92PeterJelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.815 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie