Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Dit forum is gesloten!
Als hier nog een onbeantwoorde vraag staat waar je graag reactie op wilt, rapporteer deze dan even met de knop "Rapporteren aan moderator", dan verplaatst een van de moderators hem naar het nieuwe forum.

Joomla 3.0 niet voor produktie sites?

Joomla 3.0 niet voor produktie sites?

24 mrt 2013 10:46
#1
Hallo allemaal,

even een reactie op het kopje boven dit forum. Hier word Joomla 3 afgeraden voor produktiesites.

Ik werk nu vanaf de start van Joomla 3 op een produktie site. Op het moment van het uitkomen van deze versie begon ik net met het opzetten van een nieuwe website en werd dus voor de keuze gesteld welke versie te nemen.

Ik koos indertijd voor versie 3 na een lokale test omdat ik geen noemenswaardige problemen ondervond bij die test. Ook heeft hierin de overweging meegespeeld die op de Joomla site zelf staat.

There are two versions of Joomla! available.

Joomla 3.0 is the newest version recommended for most new installs.
Joomla 2.5 is the previous version of the CMS, recommended on an as-needed basis for new installs. For those already on Joomla 2.5, we recommend waiting until Joomla 3.5 before upgrading.

Hierin word dus duidelijk aangeraden Joomla 3 te gebruiken voor nieuwe installaties.
Verder zijn onderhand alle soorten extensies voor Joomla 3 te krijgen. Het enige wat er nog niet is, is een forum wat goed draait op Joomla 3.

Daarnaast komen in de komende versies nog een aantal zeer goede nieuwe functies, zoals Tags die werken door het hele systeem. Dat komt al in de volgende nieuwe updat van Joomla 3.

Verder voorkom je in de toekomst een mini migratie als je toch over moet stappen op Joomla 3.

Mijn advies zou dus zijn, begin je met een nieuwe website? Kies voor Joomla 3. Deze is stabiel genoeg. De naam is niet voor niets Joomla_3.0.3-Stable-Full_Package.zip.

Neem alleen Joomla 3 niet als je al vanaf het begin een forum wilt opzetten, deze is nog niet in een stabiele Joomla 3 versie te krijgen.

Daarnaast zou ik zeggen, maak het Joomla 3 forum net zo uitgebreid als het Joomla 2.5 forum. Het is de tijd er voor.
Groeten, Alfred

Meer over Joomla op

www.agrusoft.nl
  • alfred001
  • alfred001's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 63

Joomla 3.0 niet voor produktie sites?

24 mrt 2013 11:50
#2
Bedankt voor het delen van je ervaringen.
Je hebt gelijk dat het een stable-versie betreft die Joomla! heeft uitgebracht.
Het feit blijft wel dat Joomla! versie 3.0.x (en binnenkort 3.1.x) uitbrengt voor vooruitlopers zoals jij en extensie-ontwikkelaars.
Vooruitlopers kunnen dan eventuele bugs of wensen doorgeven.
Extensie-ontwikkelaars kunnen hun extensies klaarmaken voor deze nieuwste versie.
Joomla! zelf ontwikkelt nog steeds aan de 3-versie, waardoor het kan zijn dat bij een update extensies of bepaalde functies het niet meer goed doen en pas weer werken nadat er een oplossing is geboden.
Vooruitlopers, zoals jij, weten dus dat ze dat risico lopen.
En ook dat nog niet alle extensies gereed zijn voor versie 3.x

Uiteindelijk resulteert deze Korte termijn-support versie in een versie 3.5.x
Dat wordt dan de Lange termijn-supportversie.

Er is dus op zich niets mis met jouw keuze voor Joomla! 3
Maar weet dat je nog wel een (klein) risico loopt dat bepaalde dingen bij een update het (tijdelijk) niet kunnen doen.

We zullen in het team nog eens je verzoek voor een uitgebreider Joomla!3 forum bespreken.
Zodra we daar meer over weten, zie je dat vanzelf veranderen op deze site.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11166

Joomla 3.0 niet voor produktie sites?

24 mrt 2013 12:09
#3
Hallo Woody,

dank voor je reactie. Ik kijk uit naar de verandering (eventueel) op het forum.
Overigens naar aanleiding van:

Maar weet dat je nog wel een (klein) risico loopt dat bepaalde dingen bij een update het (tijdelijk) niet kunnen doen.

Die risico's loop je bij iedere update, ook Joomla 2.5. Ik heb naast de Joomla 3 website ook nog één draaien op 2.5 en die is bij een update van een component laatst helemaal plat gegaan. Ik kreeg hem toen pas weer overeind door in PHP Admin die extensie uit te schakelen. Dus ook Joomla 2.5 gebruikers moeten goed in de gaten blijven houden wat het installeren of updaten doet en hoe je dat weer terug kunt zetten. Bovendien moet je ook in Joomla 2.5. om die reden altijd een backup maken voordat je een update toepast.

Nogmaals dank voor jullie overweging.
Groeten, Alfred

Meer over Joomla op

www.agrusoft.nl
  • alfred001
  • alfred001's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 63

Joomla 3.0 niet voor produktie sites?

24 mrt 2013 12:12
#4
Volgens mij zijn we het helemaal met elkaar eens. :)
Je ervaring is helder en het zou inderdaad verstandig zijn als iedereen altijd voor elke aanpassing of update een backup maakt. Helaas heeft nog niet elke beheerder dit standaard in de handelingen opgenomen.

Is het akkoord als we dit topic verder sluiten?
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11166

Joomla 3.0 niet voor produktie sites?

24 mrt 2013 12:24
#5
Prima,

gezien het eigenlijk gelijke standpunt nu kan dit topic gesloten worden.

Dank je.
Groeten, Alfred

Meer over Joomla op

www.agrusoft.nl
  • alfred001
  • alfred001's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 63
Moderators: Juliank92PeterJelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.932 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie