Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Zet de naam van de webshopextensie in de titel en vermeld verder in iedere vraag:
  1. De exacte versie van Joomla! die je gebruikt
  2. De exacte versie van de webshopextensie.
  3. De volledige url van je website (indien mogelijk).

Virtuemart verstuurt geen bevestigingsmail na bestelling (Sisow - plugin)

Virtuemart verstuurt geen bevestigingsmail na bestelling (Sisow - plugin)

04 mrt 2021 21:26 - 04 mrt 2021 22:07
#1
Hallo allemaal,

Ik ben al een aantal weken bezig met het oplossen van een probleem. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik begin radeloos te worden...

In mijn website (Joomla 3.9.25) heb ik Virtuemart geïnstalleerd (3.8.4) en ik heb PHP 7.3. Ik laat het betaalverkeer lopen via Sisow en mijn site is gehost bij Vimexx.

Als klanten iets bestellen via bijvoorbeeld iDEAL ontvangen ze geen automatische bevestigingsmail vanuit het systeem. Ik zelf krijg wel een mailtje dat er iets besteld is. Ook kan ik gewoon een testmailtje sturen. Ik heb de afgelopen weken met veel mailverkeer gehad met zowel Sisow als Vimexx. Sisow heeft in haar testomgeving proefbestellingen gedaan en bij hen komt onder andere met de volgende foutcode naar boven:

18-12-2020 15:38:50 TEST: notify 0: www.prijsstunters.com/index.php?option=c...d63c579148631168c0b1 ??? The remote server returned an error: (500) Internal Server Error.

Ze hebben ook wel eens een proefbestelling gedaan en toen kwam er dit naar boven:

09-02-2021 17:06:03 TEST: notify 0: www.prijsstunters.com/index.php?option=c...2e6ccb1a9e7af5f9db9b OK URL not authentic


Ik heb bij Vimexx gevraagd wat aan hun kant de foutcode is. Zij komen met de volgende melding:

[u12178p58010@web0105 public_html]$ php index.php
PHP Notice: Undefined index: HTTP_HOST in /home/u12178p58010/domains/prijsstunters.com/public_html/libraries/src/Uri/Uri.php on line 101


Ik heb het Uri-bestandje gevonden waar die line101 instaat. Dit ziet er bij mij zo uit:
Code:
$theURI = 'http' . $https . $_SERVER['HTTP_HOST'] . $_SERVER['SCRIPT_NAME'];

Ik ben vervolgens aan de slag gegaan om te kijken hoe ik die Undefined Host kan fixen. Ik ben op internet een aantal mogelijke oplossingen tegengekomen zoals linkje : Die oplossing heeft helaas niet gewerkt.

Vervolgens ben ik zelf aan het knutselen gegaan en heb voor die HHTP_HOST 4 alternatieven ingevoerd, helaas...nog steeds geen bevestigingsmailtje.
Code:
['185.104.29.56']
Code:
['web0105.zxcs.nl']
Code:
['web0105.zxcs.nl:2222']
Code:
['https://web0105.zxcs.nl:2222']

Ik kwam op dit forum dit berichtje tegen over de bevestigingsmail linkjelinkje . Dit heeft mij aan het denken gezet. Wellicht zit ik veel te moeilijk te doen en is er iets niet goed ingesteld bij de afhandeling van de status van de bestellingen. Ik heb een schermafbeelding toegevoegd met mijn orderinstellingen van Virtuemart en een schermafdruk van mijn e-mailinstellingen van Joomla.

Kan iemand aub zo vriendelijk zijn om te kijken of hier misschien iets verkeerd is ingesteld en/of een oplossing kan aandragen voor dit issue?

Alvast super bedankt voor jullie hulp !

Groeten, Jeroen
Edit Astrid: Ik heb de melding tussen tags geplaatst, volgende keer graag zelf doen.
Laatst bewerkt 04 mrt 2021 22:07 door Astrid.
  • Jeroen1971
  • Jeroen1971's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 30

Virtuemart verstuurt geen bevestigingsmail na bestelling (Sisow - plugin)

04 mrt 2021 22:09
#2
Het aanpassen van core bestanden mag je nooit doen!
Weet je zeker dat de instellingen van je plugin correct zijn?
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37191

Virtuemart verstuurt geen bevestigingsmail na bestelling (Sisow - plugin)

05 mrt 2021 11:07
#3
Hallo Astrid,

Hartelijk bedankt voor je berichtje.
Fijn dat je mijn meldingen in tags hebt geplaatst; zo leer ik ook weer wat ;-)

Ik had het Uri-bestand weer in de oorspronkelijke stand gezet na die testjes. Ik kan mij eigenlijk ook niet voorstellen dat het zoiets 'moeilijks' kan zijn. Die VM-plugin is door Sisow gemaakt en die wordt door veel mensen gebruikt. Ik hoop dat ik ergens iets niet goed heb ingesteld. Ik heb een aantal echte betalingen met iDEAL gedaan en wat mij opvalt is dat er een rood kruis bij het vakje ''paid'' staat (terwijl er echt geld van mijn ING-rekening wordt afgeschreven en dit bij Sisow wordt gestort); zie schermafbeelding. Misschien gaat er iets niet goed met de 'status van de bestelling' ?

Zou jij aub mijn instellingen van de plugin eens willen checken ?

Alvast hartelijk bedankt ! Groeten, Jeroen

  • Jeroen1971
  • Jeroen1971's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 30

Virtuemart verstuurt geen bevestigingsmail na bestelling (Sisow - plugin)

05 mrt 2021 15:44
#4
Ik vermoed dat je order statussen niet kloppen. Kijk eens of dit wel werkt:
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37191

Virtuemart verstuurt geen bevestigingsmail na bestelling (Sisow - plugin)

06 mrt 2021 12:36
#5
Hallo Astrid,

Ik heb de instellingen veranderd zoals in jouw voorbeeld. Ik heb zojuist een echte bestelling gedaan. Wat mij opvalt is dat ik nu, na het selecteren van de betaalmethode (iDEAL), wordt doorgesluisd naar Sisow en dan naar ING waar ik kan betalen. Bij mijn eerdere instellingen was dat niet het geval; ik kwam toen direct uit bij ING (zonder dat tussenscherm van Sisow). Het gaat dus de goede kant op ;-)

Helaas ontvangt de klant nog steeds geen e-mailbevestiging. Ook blijft er een rood kruis onder 'paid' staan bij mijn bestellingen (terwijl er wel echt betaald is met ING), zie afbeelding.

Zou jij mij nog een stapje verder kunnen helpen aub? Zijn er nog andere instellingen die ik moet checken om die orders goed af te laten handelen?

Groeten,
Jeroen

  • Jeroen1971
  • Jeroen1971's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 30

Virtuemart verstuurt geen bevestigingsmail na bestelling (Sisow - plugin)

07 mrt 2021 08:45 - 07 mrt 2021 08:46
#6
Je zou deze nog kunnen controleren, maar wat ik vreemd vind is dat de orderstatus niet op bevestigd komt te staan nadat er betaald is. En waarom zet je Sisow niet in testmodus zolang het nog niet werkt?
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Laatst bewerkt 07 mrt 2021 08:46 door Astrid.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37191

Virtuemart verstuurt geen bevestigingsmail na bestelling (Sisow - plugin)

07 mrt 2021 18:08
#7
Hallo Astrid,

bedankt voor je hulp. Ik waardeer het ten zeerste ! Volgens mij heb je zelfs om 07.25 uur vanochtend een proefbestelling gedaan; top !

Ik heb de iDEAL betaalmethode van Sisow nu op de testmodus gezet.

Ik heb de instellingen zoals op je eerste afbeelding doorgevoerd. Het enige dat bij mij anders was, was ''Bestelstatus van het gebruik voor bijlage''. Ik heb daar nu net zoals in jouw voorbeeld 'bevestigd door klant' aangevinkt. Overigens staat in jouw voorbeeld bij ''Algemene e-mailbijlage'' een pdf-bestandje; dat heb ik daar niet staan...is dat erg?

In jouw tweede afbeelding staan instellingen die bij mij precies hetzelfde staan.
Ik heb net een proefbestelling gedaan en zie dat de status nu is ''in behandeling'', met nog steeds een rood kruis bij ''paid'' (zie afbeelding), ook krijg ik nog steeds geen bevestigingsmail...

Heb je nog suggesties wat ik zou kunnen wijzigingen om het voor elkaar te krijgen ? Misschien dat die eerdere foutcodes van Vimexx en Sisow een hint kunnen zijn ? Zou het kunnen liggen aan het feit dat mijn website een https is ?

Ik hoop dat je mij wat verder op weg kunt helpen,

Groeten en een fijne avond,
Jeroen

  • Jeroen1971
  • Jeroen1971's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 30

Virtuemart verstuurt geen bevestigingsmail na bestelling (Sisow - plugin)

07 mrt 2021 19:23 - 07 mrt 2021 19:24
#8
Ik weet het dan ook niet meer. Als je een PayPal account hebt dan zou je het nog eens met de betaalmethode PayPal in testmode kunnen testen en kijken of dan de status wel op bevestigd komt te staan.
Anders toch nog even contact met Sisow opnemen.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Laatst bewerkt 07 mrt 2021 19:24 door Astrid.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37191

Virtuemart verstuurt geen bevestigingsmail na bestelling (Sisow - plugin)

08 mrt 2021 16:42
#9
Hallo Astrid,

Ik heb zojuist een Paypal-account tussen de betaalsystemen gezet. Dit gaat als het goed is nu buiten de VM Plugin van Sisow om (ik heb hem even Paypal Prijsstunters genoemd).

Er krijg netjes een mailtje dat er een bedrag is afgeschreven van mijn (ene) Paypal-account en een mailtje dat er een bedrag is bijgeschreven op mijn (andere) Paypal-account. Helaas krijgt de klant geen bevestigingsmail vanuit Joomla / VM met de bestelgegevens. Er blijft nu ook een rood kruis onder ''paid'' staan en status blijft ''in behandeling''.

Aangezien dit nu buiten Sisow om is gegaan denk ik dat er aan mijn kant iets niet goed gaat (en niet bij Sisow).

Ik heb ook even een bestelling gedaan waarin ik heb gekozen voor 'handmatige overboeking'. Hierbij ook geen bevestigingsmail. Bij mijn eerdere instelling werd er in die situatie toen wel een mail vanuit Sisow naar de klant gestuurd om de betaling verder af te ronden met verschillende betaalopties.

Geeft dit nog nieuwe inzichten / aanknopingspunten ?

Groeten,
Jeroen

  • Jeroen1971
  • Jeroen1971's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 30

Virtuemart verstuurt geen bevestigingsmail na bestelling (Sisow - plugin)

08 mrt 2021 16:59
#10
Hallo Astrid,

Ik heb zojuist iets ontdekt...

Ik kan een oude bestelling (met dus een rood kruis onder ''paid'' en zonder e-mailbevestiging) handmatig op ''verzonden'' zetten. Ik kan dan het rode kruis veranderen in een groen vinkje en de status bijwerken. Ik krijg dan wel ineens een automatisch bevestigingsmailtje ;-)

Weet jij hoe ik dit nu structureel kan doorvoeren ergens ?

Groeten,
Jeroen

  • Jeroen1971
  • Jeroen1971's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 30

Virtuemart verstuurt geen bevestigingsmail na bestelling (Sisow - plugin)

08 mrt 2021 17:42
#11
Nog niet. Probeer eens de standaard VM betaalplugin VM Payment - Standard.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37191

Virtuemart verstuurt geen bevestigingsmail na bestelling (Sisow - plugin)

08 mrt 2021 17:57
#12
Hallo Astrid,

Ik heb die VM Payment Standard er tussen gezet en zojuist een bestelling gedaan.
Ik geloof mijn ogen niet...ik kreeg een bevestigingsmailtje !
Het rare is dat als ik bij de bestellingen kijk er nog steeds een rood kruis bij 'paid' staat bij deze bestelling.
Ik krijg het gevoel dat na weken puzzelen de oplossing nabij is ;-)

Groeten,
Jeroen
  • Jeroen1971
  • Jeroen1971's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 30
Moderators: Juliank92PeterJelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.921 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie