Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 4.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.
Maak altijd een backup!

Test J3 upgrade naar J4 halverwege vast

Test J3 upgrade naar J4 halverwege vast

09 mrt 2022 16:00
#1
Voor testen van het migratie proces heb ik een test subdomein aangemaakt.
In de volgende stap heb ik met Akeeba een backup gemaakt en het *'.jpa' bestand met FTP client naar de root van het subdomein gekopieerd.
In phpMyAdmin heb ik ook een nieuwe en lege test database aangemaakt, alleen met een gebruikersnaam met wachtwoord en zonder tabel voorvoegsel.
Van de Akeeba website heb ik het programma 'kickstart' gedownload en uitgepakt, met FTP client het bestand 'kickstart.php' opgehaald en in de root van het subdomein geplaatst.
In een browser ben ik naar mijn subdomein gegaan '*/kickstart.php' en heb het programma opgestart en de tekst gelezen waarin gewezen wordt op mogelijke oplossingen voor 404 of 500 errors die je kunt oplossen door .htaccess en/of php.ini bestand(en) aan te passen.
Toen heb ik kickstart opgestart, daarna heb ik eerst gekeken in de frontend, daar werkte alles.
Vervolgens in de backend de instellingen nagekeken in 'algemene instellingen' onder het tabje 'server'.
De instellingen verwijzen nog steeds naar de oorspronkelijke database, niet naar de nieuwe aangemaakte test database.
Intussen ben ik er achter dat Akeeba middels 'kickstart' alles 1 op 1 is teruggezet, inclusief de originele database instellingen.

Tijdens deze voorbereidingen loop ik nu vast.
Ik heb de datatabel van de originele database gekopieerd en opgeslagen, deze wilde ik importeren in de nieuwe test database.
Maar dat kan dus niet, ik krijg tijdens de import foutmeldingen dat er niets is geselecteerd.
De nieuwe test database is dus nog steeds leeg.
Ik verwacht iets met het tabel voorvoegsel dat moet worden aangepast.
Mag ik in de database een kopie van alle bestanden maken en het tabel voorvoegsel aanpassen, deze exporteren zonder dat deze wijzigingen worden opgeslagen in de oorspronkelijke database?
Of is daar een andere oplossing voor en zo ja, welke?
Want met kickstart zijn de database gegevens niet over gezet naar de nieuwe test database.
Blijkbaar moet ik dat handmatig doen.
Wie kan me daarmee helpen?
Aanname is vaak de oorzaak van allerlei ellende

Mario
  • mjakarel
  • mjakarel's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 148

Test J3 upgrade naar J4 halverwege vast

09 mrt 2022 16:14
#2
Er gaat iets niet goed in je proces bij get plaatsen van de back-up in je submap.
Als je het jpa-bestand en kickstart.php daar plaatst en vervolgens kickstart.php in de browser uitvoert in die submap, dan krijg je al snel het scherm waar je de gegevens van je nieuwe database moet invoeren.
Dus databasenaam, database-gebruikersnaam en database-gebruikerswachtwoord.
Als je dat goed hebt ingevuld maakt kickstart je website aan in die submap met gebruik van de nieuw database.

Controleer dus nog eens of jij het ook zo gedaan hebt.
Zorg er wel voor dat als je opnieuw begint dat de hoofdmap van de submap leeg is en dat ook de nieuwe database leeg is.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11170

Test J3 upgrade naar J4 halverwege vast

09 mrt 2022 21:51
#3
@WoodyF4u, dank voor je reactie ... wat je beschrijft moet ik gemist hebben tijdens het gebruik van kickstart.
Maar na het gebruik van kickstart kon ik wel inloggen op de backend van de site op het nieuwe subdomein nadat de backup is uitgepakt en ingesteld.
Daar zag ik dus de instellingen (systeem, algemene instellingen) wijzen naar de oorspronkelijke database tabel en niet naar de nieuwe database.
Dit heb ik opgelost door in de oorspronkelijke database het tabel voorvoegsel tijdelijk te wijzigen en daarna de tabel exporteren.
Daarna moest ik eerst uitloggen in phpMyAdmin en opnieuw inloggen voordat ik het oorspronkelijke tabel voorvoegsel kon terugzetten.

Eerst leek dat mis te gaan en heb ik in de root 'kickstart.php' gekopieerd samen met de backup in de root.
Nadat ik kickstart ook daar gebruikt had vanuit een browser, heb ik opnieuw de instellingen getest en toen werkte alles wel weer normaal.
Ook hier heb ik toen de instellingen voor de database (naam, login naam met wachtwoord en tabel voorvoegsel) niet voorbij zien komen.

Ingelogd in de nieuwe database heb ik de import gedaan van de eerder geëxporteerde database, dat verliep vlekkeloos.
Vervolgens heb ik op de site vanaf het subdomein ingelogd en onder 'systeem' en 'algemene instellingen' alle gegevens van de nieuwe database invoeren, database naam, gebruikersnaam met wachtwoord en tabel voorvoegsel.
De instellingen heb ik getest en ik kan nu inloggen op de back en frontend van de site vanaf het subdomein en gekoppeld aan de nieuwe database.
Heeft wat extra voeten in de aarde gehad, maar het is uiteindelijk toch gelukt.

Misschien missen er controle stappen, want je mag niet in 2 tabellen dezelfde database gegevens gebruiken, maar ook als je niets wijzigt gaat het programma toch gewoon verder met de installatie van de backup.
In ieder geval werd ik niet gestopt om eerst de database gegevens te wijzigen alvorens verder te kunnen met het instellen van de backup.
De kans op fouten blijft zo dus toch nog te groot in het gebruik van kickstart om de backup mee terug te zetten of te installeren.
Aanname is vaak de oorzaak van allerlei ellende

Mario
  • mjakarel
  • mjakarel's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 148

Test J3 upgrade naar J4 halverwege vast

10 mrt 2022 08:05 - 10 mrt 2022 08:12
#4
Vreemd dat je niet in beeld krijgt dat je de database-gegevens moet invoeren.
Kijk maar, hieronder zie je de schermen die je krijgt als je kickstart.php doorloopt.
Eerst krijg je de melding die jij ook beschreef als pop-up. Onderaan klik je dan op de link om verder te gaan.
Dan zie je dit in stap 2:


Dit is de 3e stap:


In stap 4 klik je op Run the installer.

Dit is de 5e stap:


Dit is de 6e stap:


In dit scherm moet je dus de database-gegevens invoeren.
En daarna rond je het terugplaatsen van de back-up af.
Liep het bij jou ook zo?
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laatst bewerkt 10 mrt 2022 08:12 door WoodyF4u. Reden: Stappen aangevuld
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11170

Test J3 upgrade naar J4 halverwege vast

10 mrt 2022 10:10 - 10 mrt 2022 10:17
#5
Helaas, zoals ik al aangaf ... die laatste stap herken ik niet.
Ik heb een filmpje bekeken waarin ook een nieuwe database wordt aangemaakt (in cpanel), met naam wachtwoord en tabel voorvoegsel, in MijnDomein wordt cpanel niet gebruikt.
De stappen om een database aan te maken met gebruikersnaam en wachtwoord herken ik wel, maar die laatste stap met het tabel voorvoegsel dan weer niet, mogelijk omdat het om een lege database zonder tabel gaat.
Als je handmatig het originele sql bestand (waar het tabel voorvoegsel NIET in is veranderd) wilt importeren in de nieuwe database dan komen er vage fouten tijdens het importeren, iets zoals ik al heb gemeld.
Die foutmeldingen volgen niet als je voor het exporteren eerst het tabel voorvoegsel wijzigt en daarna het sql bestand in de nieuwe database importeert.
Ergens tijdens het proces wordt de database inhoud (met daarin hetzelfde tabel voorvoegsel) dan blijkbaar in kickstart niet meegenomen bij het terugzetten van de backup.
Mijn conclusie is dat de backup wel met kickstart op de nieuwe locatie (subdomein) wordt uitgepakt en geïnstalleerd, maar de site blijft gekoppeld aan de oorspronkelijke database.
De laatste stap met de database moet ik dus handmatig doen.
Aanname is vaak de oorzaak van allerlei ellende

Mario
Laatst bewerkt 10 mrt 2022 10:17 door mjakarel.
  • mjakarel
  • mjakarel's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 148

Test J3 upgrade naar J4 halverwege vast

10 mrt 2022 10:30
#6
Maak je dan wel een volledige back-up?
Als je namelijk een volledige back-up maakt van je site is dat inclusief de database. Een aparte export en import hoef je dan niet te doen.
Ik vermoed dat je een back-up (.jpa) hebt zonder database, mogelijk dat je daarom de stappen niet tegenkomt zoals Wouter dat aangaf.

Dus zorg dat je een volledige back-up hebt, plaats deze in het subdomein en kickstart. en start dan het proces.
Het terugplaatsen dient altijd te gebeuren in een leeg subdomein en met een (nieuwe) lege database!
Groeten, Romke
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Romke
  • Romke's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
  • Berichten: 3629

Test J3 upgrade naar J4 halverwege vast

10 mrt 2022 16:36 - 10 mrt 2022 16:54
#7
Eerst heb ik in Akeeba de configuratie wizard gebruikt.
Daarna heb ik op 2 manieren de backup uitgevoerd.
1x door op de 'one klick' button te klikken, dan kan ik ook zien wat er gebeurt en daar staat ook de database backup bij, bestandsgrootte 117,43MB met naam 'default backup profile' en *.jpa als extensie.
1x door onder het kopje 'basic operations' te klikken op de groene button 'backup now', resulteert ook hier in zelfde bestandsgrootte, naam en extensie.
Volgens mij heb ik dan 2x een volledige backup gemaakt ...
Dus schiet mij maar lek ....
Edit Astrid: Ik heb het citaat verwijderd. Het quoten van direct voorafgaande reacties voegt niets toe.
Aanname is vaak de oorzaak van allerlei ellende

Mario
Laatst bewerkt 10 mrt 2022 16:54 door Astrid.
  • mjakarel
  • mjakarel's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 148

Test J3 upgrade naar J4 halverwege vast

10 mrt 2022 17:04
#8
Je doet ergens iets niet goed. Het ligt in ieder geval niet aan Akeeba en kickstart. Maar ik kan uit je verhaal helaas niet opmaken waar het fout gaat.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37117

Test J3 upgrade naar J4 halverwege vast

11 mrt 2022 01:07
#9
In het mapje van het subdomein staat alleen kickstart.php en de terug te zetten backup (*.jpa) van de site met database uit het oorspronkelijke domein.
De nieuwe database is echt leeg en deze kan ik benaderen met gebruikersnaam en wachtwoord, maar tijdens het aanmaken kwam ik nergens een database voorvoegsel instellen tegen, alleen maar een database naam en gebruikersnaam met wachtwoord.
Maar zoals aangegeven, bij het terugzetten van de site met database inhoud, mis ik die stap 'terugzetten van de database inhoud uit de backup' die in de nieuwe database moet komen.
Hoeveel kan je daarin fout doen als je alleen maar de 'one klick' backup maakt in Akeeba en kickstart benadert vanuit Firefox browser.
Ik typ subdomeinnaam.mijndomein.nl/kickstart.php en druk op [enter] om kickstart op te starten.
Na de eerste tekst gelezen te hebben in het veld dat opent bij het opstarten van kickstart, klik ik op volgende en volg de stappen daaropvolgend.
Instellen van de database gegevens kom ik daarbij niet tegen.
Wat doe ik dan verkeerd?
Aanname is vaak de oorzaak van allerlei ellende

Mario
  • mjakarel
  • mjakarel's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 148

Test J3 upgrade naar J4 halverwege vast

11 mrt 2022 07:41
#10
Waar heb je die kickstart.php vandaan en heb je de laatste versie?

Versie 7.1.1 kun je op deze pagina downloaden: www.akeeba.com/download.html
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11170

Test J3 upgrade naar J4 halverwege vast

11 mrt 2022 08:18
#11

maar tijdens het aanmaken kwam ik nergens een database voorvoegsel instellen tegen

Dat kom je ook niet tegen. Die wordt overgenomen van je originele database of je kunt hem aanpassen bij de databasegegevens in kickstart (maar die zie je dus blijkbaar niet).
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37117

Test J3 upgrade naar J4 halverwege vast

11 mrt 2022 09:03
#12
Die versie 7.1.1 van kickstart heb ik idd.
Aanname is vaak de oorzaak van allerlei ellende

Mario
  • mjakarel
  • mjakarel's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 148
Tijd voor maken pagina: 1.007 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie