Skip to main content

Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 2.5 die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

opgelost Delen SQL uitsluiten van backup Akeeba

Delen SQL uitsluiten van backup Akeeba

12 okt 2013 11:59
Eigenlijk zou ik deze vraag moeten stellen aan de ontwikkelaars maar aangezien ze daar geld voor vragen, stel ik de vraag hier: misschien dat iemand een antwoord heeft.

Ik bouw de websites voor mijn klanten achter mijn eigen website in een soort van etalage.
Zodra ik weer iets heb aangepast, maak ik een back-up om te voorkomen dat het werk voor niets is geweest.
Nu heb ik gisteren een website van een klant gelanceerd waarbij het mij opviel dat, bij het bekijken van de SQL-database, daar ook zaken in staan van zowel mijn eigen website als van andere websites van andere klanten. Terwijl ik toch echt een back-up heb gemaakt van alleen die ene website

Schematisch gezien: mijn website is niveau 1, mijn etalage is niveau 2 en de websites van mijn klanten is niveau 3. Het blijkt dus dat de back-up van niveau 3 terug gaat naar niveau 1 en dan vervolgens alles van niveau 3 meepakt.

Nu kan ik de database wel alle onnodige ballast verwijderen maar dit gaat tergend langzaam, namelijk 1 voor 1 niet meerdere items tegelijk. Maar het lijkt mij het makkelijkst om vooraf bij de back-up aan te kunnen geven welke gegevens de back-up moet meepakken.

Hoe kan ik uitsluiten dat in de database een willekeurige website spullen staan van de database van een andere willekeurige website?
  • David
  • David's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Vaste bezoeker van Joomla!NL

12 okt 2013 13:24
Je bouwt websites voor klanten en hebt er geen 50 euro per jaar voor over om de professionele versie aan te schaffen? Tja, dan zal je moeten leven met de beperkingen van de gratis versies. Vermoed overigens dat je ook leeft met de beperkingen van je hoster, want dit soort zaken komen alleen maar voor als de site geen eigen database heeft.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team

12 okt 2013 13:55
Je kan binnen Akeeba backup gewoon naar database exclusion gaan en daar tabellen uitsluiten zodat je alleen die van de klant overhoudt. Dan ga ik ervan uit dat je wel voor de verschillende sites een andere tabelprefix gebruikt. Als je alles in dezelfde prefix en dus zelfde tabellen laat wegschrijven dan is het heel lastig dat te ontvlechten. Maar beter is idd je databases apart van elkaar houden. Je hoster moet dat wel ondersteunen, maar welke zichzelf respecterende hoster doet dat nou niet? Anders is goedkoop duurkoop.
Gahan Zwart
CMSJoy
KVK: 01164886

12 okt 2013 16:44
@Astrid: het was mij niet bekend dat er ook betaald moet worden om een vraag te stellen. Dus daar gaat het niet om. En daarnaast: als ik een pakket koop verwacht ik dat het compleet is en dat je met vragen terecht kunt bij de ontwikkelaar. Als het pakket gratis is en minder compleet, verwacht ik wel dat je op een forum terecht kunt om een vraag te stellen, maar niet dat je per sé moet betalen om de vraag ook te kunnen stellen. Bij andere pakketten die gratis te verkrijgen zijn, kun je namelijk wel gewoon op een forum terecht voor vragen en tips.

@GahanZwart: Ik heb inmiddels wel gevonden dat je bepaalde directories kunt uitsluiten, dank voor de tip.
Alleen wat vul ik hier in? Is dat gewoon de naam die de "bouwplaats" heeft op de server?
  • David

12 okt 2013 16:54
Met vriendelijke groet,

Peter Reitsma
  • Peter
  • Peter's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator

13 okt 2013 09:22

David schreef : @GahanZwart: Ik heb inmiddels wel gevonden dat je bepaalde directories kunt uitsluiten, dank voor de tip.
Alleen wat vul ik hier in? Is dat gewoon de naam die de "bouwplaats" heeft op de server?

Nee ik bedoel echt database exclusion, zie antwoord van Peter.
Gahan Zwart
CMSJoy
KVK: 01164886

13 okt 2013 15:12
Ik heb e.e.a. geprobeerd, maar helaas geen resultaat.

Nu dacht ik: als ik nu de database en bijbehorende tabellen kan openen in bijv. Dreamweaver, en daar dan de onnodige ballast uit kan halen en vervolgens dit bestand weer terug kan plaatsen op de server, lijkt mij het probleem ook opgelost.

Vraag: in welke map van Joomla zit dit bestand en hoe heet het precies?
  • David

13 okt 2013 15:42
Ik kan nog steeds je verhaal niet volgen. Maar waarom geen export van de database via phpmyadmin als Akeeba zo vreemd doet (wat ik overigens ook nog steeds niet begrijp).
Groetjes, Astrid
yndi.nl - kvk 17157725
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto

13 okt 2013 15:54
Ik gebruik bij Akeeba eigenlijk alleen maar de complete website back-up. Ik heb wel gezien dat het mogelijk Hoe kun je deze database dan weer restoren? Want dat is mij niet bekend.

Hoe gaat die back-up via myphpadmin dan in z'n werk? Ben hier namelijk niet in thuis, qua programmeerwerk...

Om het verhaal van Akeeba nog duidelijker te maken: in mijn etalage staan meerdere websites die ik aan het bouwen ben. Ik heb afgelopen week 1 website gepubliceerd en het viel mij op dat in de database ook de prefixx van de andere databases terug te vinden is. Dus het is net alsof die databases ook mee genomen zijn in de back-up.
  • David

13 okt 2013 15:59

Hoe gaat die back-up via myphpadmin dan in z'n werk?

Database kiezen in phpmyadmin en op het knopje exporteer klikken.

het viel mij op dat in de database ook de prefixx van de andere databases

Dat kan zoals al eerder gezegd alleen maar als je alle tabellen van alle sites in 1 database hebt staan en dus niet per site een eigen database aangemaakt hebt. Dat is ook vragen om problemen.
Groetjes, Astrid
yndi.nl - kvk 17157725
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto

13 okt 2013 21:43
Kijk, met dit soort antwoorden kan ik wat.

Ik begrijp nu dat ik alle websites die ik tot nu gebouwd heb, in mijn eigen database heb gezet. Dat was immers de enige waar ik ook gegevens van had. Dus vandaar een opeenstapeling van prefixxes etc.

Ik zal morgen informeren bij One wat de mogelijkheden zijn om extra databases bij mijn huidige abonnement te voegen.

Nog een extra vraag aan jou, Astrid: stel dat ik nu in phpmyadmin de database exporteer, kan ik die dan op dezelfde wijze ook weer importeren?
Ik ben namelijk een enorme leek op dat gebied.
  • David

13 okt 2013 21:46

Nog een extra vraag aan jou, Astrid: stel dat ik nu in phpmyadmin de database exporteer, kan ik die dan op dezelfde wijze ook weer importeren?

Mag ik ook antwoorden? :lol:
Het antwoord is ja.
Groeten, Jelle
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum.
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
  • Jelle
  • Jelle's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
Moderators: JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.815 seconden
Gemaakt door Kunena

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie